Roaming i akustiska djup

Utan djupa ljud skulle vår favoritmusik och filmer bli otroliga. Men eftersom vårt ordspråk ”man kan ha för mycket av en bra sak” uttrycker det väl, kan för många djupa röster försämra ljudupplevelsen. Det är inte bara viktigt att skapa ett optimalt akustiskt ljud i studion, det kan också vara avgörande i våra hem om det givna rummet resonerar eller lämpliga ljudabsorberande ytor dämpar ljudet, vilket garanterar full njutning av musik eller film.

Det räcker inte bara att köpa högtalare. Det forntida Maya-folket, som bodde för 6000 år sedan, erkände också vikten av akustik i att bygga sina tempel. Idag har vi många utmärkta produkter tillgängliga för att maximera kvaliteten på surroundljudet.

Vad är akustik?

Ur surroundljudets synvinkel är akustiken inget annat än luftutrymmet i rummet, och väggarna, möblerna etc. befruktad effekt.

”Musik är ett måste för det omger dig”

Musik har använts för terapeutiska ändamål sedan 1970-talet eftersom det lindrar stress, och dess effekter på hälsan har visats i stor utsträckning. Det följer också att ljud skapade på grund av dålig akustik kan göra lyssnaren spänd, även orsaka huvudvärk. Akustiskt viktiga faktorer är förståelse, resonansljud, upplevelsen av rymden, men rymdens proportioner, inredningens form och ljudens eftervibrationstid kan inte heller försummas.

En perfekt planlösning finns inte, men det finns definitivt ogynnsamma, till exempel kvadratiska rum, där andelen väggar kan vara ett problem för små utrymmen. Stående vågor, interferenspunkter kan bildas, vilket främst stör störande frekvenser. Elektroniskt ljudsystem kan bara förbättra ett rum med dålig akustik.

Rider på ljudvågor

Ljudvågor studsar

Ljudvågor studsar från väggarna, så att ljudvågor i olika riktningar och styrkor flyter genom varje punkt i rummet och skapar två typer av ljudfält: diffusa och direkta ljudfält. Det direkta ljudfältet bildas när ljudkällan slås på, och sedan reflekteras ljudet från väggar och objekt; detta skapar det reflekterade ljudfältet. Tillsammans resulterar de två ljudfälten i vår känsla av avstånd, riktning och rymd. Om å andra sidan ljudets eftervibrationstid är lång, döljer det ljudet som senare släpps ut och därmed försämras musikens och talets förståelse också. Genom att absorbera ljud kan vi reducera denna efterklangstid, faktiskt genom att minska ljudenergin.

Låt oss svälja en stor!

Ljudabsorberande material klassificeras enligt effektiviteten för den energi de absorberar, mellan noll och ett värde. Nollklassificerade material (t.ex. marmor) reflekterar praktiskt taget all energi, och absorptionsgraden markerad med ett återspeglar inte någon energi.

Lite geometri …

Om utrymmet är kubiskt eller rektangulärt och stora, tomma, hårda ytor finns tillgängliga, måste de negativa akustiska effekterna kompenseras med ljudabsorberande medel som reducerar de reflekterade ljuden och fördelar dem jämnt.

Allt kan hjälpa!

Ljudvågor studsar (2)

Våglängden för djupa toner är större än för höga toner. Det kan endast dämpas med ett tunt, fibröst, akustiskt absorberande material med hög specifik vikt eller ett akustiskt avstämt membran. Byggnadsmaterial har generellt sett en låg ljudabsorptionskapacitet. Det är därför det är viktigt att om vi strävar efter oklanderligt surroundljud så väljer vi bara de bästa materialen och produkterna! Akustisk mätning kan användas för att beräkna basabsorptionsförmågan med matematisk noggrannhet.

Kom jakt! Låt oss fånga basen!

tryckt-akustisk-panel

En basfälla eller basabsorberande membran är avgörande för ett tydligare ljud. Genom att tillämpa den kan vi inse den viktigaste och samtidigt den mest utmanande uppgiften för den akustiska akustiken: dämpningen av djupa ljud. När det gäller bas (150 Hz) ökar efterklangstiden, vilket i praktiken innebär att vi inte hör den verkliga volymen och kvaliteten på basen i rummet, men ljudet från ”rummet” och därmed förvrängd bas kan förstöra ljudupplevelsen.

Energi går inte förlorat, den förvandlas bara

Ett basabsorberande membran är en akustisk panel som minskar överdrivna ljudvågor inom ett smalare frekvensområde. De ger ett tydligare, jämnare ljud. Det absorberade ljudet försvinner inte, det förvandlas bara. Akustiska beläggningar tillverkas vanligtvis av material med högre densitet, t.ex. tillverkad av komprimerade glasfibrer. På grund av energin från ljudet pulserar partiklarna och frigör överskottsenergin men inte längre i form av ljud. Luftpartiklar gnider mot materialet, vilket orsakar friktion. Luftens kinetiska energi omvandlas till värme.

Vänd hörnet

Först i hörnen och sedan på sidoväggarna måste de djupa ljuden som samlas där dämpas. Om möjligt placerar du bassabsorberande membran på ett avstånd på minst 10 cm från väggen. Tänk också på taket, som på denna stora, plana yta kan stående vågor sprida sig utan hinder, vilket påverkar basområdet.

akustisk studio

Titta på himlen!

Den naturliga akustiken i högt i tak kan orsaka problem som kan lösas, till exempel genom att placera upphängda tak och / eller ljudabsorberande membran.

Är det storlek mate?

Ett mindre rum är mycket bullrare än ett rymligt, mer öppet rum eftersom det reflekterar ljud snabbare och tar upp rumets frekvens.

Detta imiterade lädermembran är bra läder! Men den bomullen är bra!

Våra djupa ljudabsorberande membran, tillverkade med unik teknologi, har för närvarande den högsta absorptions- (ljudabsorberande) koefficienten på marknaden. Tack vare användningen av premiumkvalitetsmaterial och en hög grad av professionalism uppfyller våra akustiska lädermembran perfekt sin basabsorberande funktion, samtidigt som de fungerar som ett dekorativt tillbehör för utrustningen i vår studio och hem. Akustiskt imiterat skinn med hög täthet över 600 Hertz absorberar mycket minimala mängder diskant, vilket gör det mycket effektivare i de djupare intervall.

Våra imiterade skinnmembran förstör oönskade basljud redan 30 Hz, så vi hör mer detaljerad bas och diskanten kommer att förbli luftigare. Effektiviteten hos våra konstlädermembran stöds av den akustiska bomullens 90 kg / kubikmeter inbyggda i den styva träkonstruktionen. Akustisk bomull är helt oskadlig för hälsan. Mjuka, lätta, mjukt strukturerade svampar, styrofoam, akustiska skum tenderar att absorbera högre toner, därmed de djupa tonerna som vi ursprungligen ville dämpa; de intensifieras ännu mer. Den fibrösa strukturen i akustisk bomull är hemligheten till felfri ljudabsorption och ljudisolering.

Det är lika tufft som gammalt skoskinn!

akustisk-membran

Våra akustiska membran i imiterat läder finns i sju färger, deras känsla och utseende är exakt samma som ditt riktiga läder. Svart finns i lager. Det är mycket enkelt att rengöra det. Det är tillräckligt att torka med en fuktig trasa.

Låt oss se världsakustiska nyfikenheter om världens mest kända musikplatser

operahuset i Sydney

Sydney Operahus arkitektoniska stil gör det verkligen unikt. Åsikter är uppdelade om konserthusens akustik. Kritiker skyller på det alltför höga ljudet och de gigantiska dimensionerna för det resulterande bruset. Renoveringen av operahuset är planerad för 2019-2021, hallen kan genomgå en betydande omvandling. Att minska scenens storlek, byta ut föråldrade akustiska reflektorer och byta väggar kan också bidra till att skapa ett mer perfekt surroundljud.

Mozarts arv: Musikverein

Wolfgang Amadeus Mozart dog 1791, men hans musikaliska verk, geni och underbara verk har överlevt för eftertiden. Det öppnade 1870 vid Musikverein i Wien, som anses vara världens bästa akustiska konserthus. Hemligheten med den utmärkta akustiken i Great Hall (Sterling Hall) ligger i hallens utformning. Rektangulärt, plant eller lätt sluttande golv, hög scen och band. Det finns också ett antal ljudreflekterande ytor här. Om det inte går att placera ljudreflektorer i vårt hem, placera högtalarna minst en meter bort från väggen för att förhindra att ljudet absorberas av materialen som täcker väggen (t.ex. gipsvägg).

Teaterakustik

Det är värt att nämna Symphony Hall, som rankas som nummer två på listan över de bästa konsertsalarna i världen, liksom bronsmedaljen Buenos Aires Theatre.

Royal Albert Hall i London

Även om de flesta kompositörer vanligtvis inte gillar storskalig akustik på plats, men eftersom publiken ser mer på detta sätt accepterar de det. Royal Albert Hall har sedan dess 150-årsjubileum varit värd för ett antal världskända föreställningar och konserter av hög kvalitet.

Vår nationella stolthet

Byggnaden Müpa (Palace of Arts) husar den fyra nivån National Concert Hall, som rymmer 1 800 personer. Akustiken är i världsklass och dess dimensioner är imponerande: 25 meter bred och 52 meter lång. Akustiken designades av det världsberömda amerikanska akustiska designföretaget Artec och dess chef, Russel Johnson. En viktig del av akustiken är den enorma klingande fallskärmen ovanför podiet och auditoriet, vars rörliga vingar kan höjas och sänkas. Den väger 70 ton och strukturen består av 5 rörliga delar. Längs pallen och sidoväggarna finns det ett system med resonanskammare som justerar eftervibrationstiden genom att flytta stora dörrar med datorstyrning.

På vetenskaplig grund

Anatoly Vasilyev, den världsberömda ryska regissören, har bett en akademisk professor att utforma akustiken i sin teater i Moskva. Denna geniusforskare var inblandad i bland annat utforskning av rymden. Han undersökte det mentala tillståndet han upplever i ett slutet utrymme och fann att en mängd olika akustiska stimuli kan hjälpa till med de negativa effekterna som orsakas av ett slutet rum. Ett vanligt problem är överbelastning i offentliga utrymmen, vilket resulterar i en förvirrande ljudeffekt.

Akustiska ”bogey-men”

1. RATTLE ECHOES

I ett tomt rum, mellan parallella väggar, ekar ljudet fram och tillbaka och sakta tappar sin energi. Dessa kan undvikas genom att täcka motsatta väggar på olika sätt.

2.REVERBERATION

Ju större ett rum, desto färre inventarier i det – desto mer störande efterklanget. Bassabsorberande membran kan hjälpa i detta fall.

3.STANDING WAVES

De bildas i hörnet och nära väggarna. Genom att placera basfällor kan vi också eliminera detta problem.

4.ROOMS EGNA LJUD

Rummets eget ljud beror på avståndet mellan väggarna och golvet och taket. Det är faktiskt en resonans. Om rummets höjd och bredd är densamma kommer självrösten att öka ännu mer.

Detta är verkligen akustiskt!

Det är obestridligt att vi måste ta hänsyn till flera faktorer för att uppnå optimal akustik. Dimensionerna och formen på utrymmet, utrustningen, väggbeläggningen, temperaturen är alla viktiga data! Se också till att anförtro en riktig expert till den akustiska undersökningen och exakta mätningen av ditt hem, kontor eller studio!

Välj högkvalitativa högtalare, ljudabsorberande och ljudisolerande paneler, akustiska spridare, ljudisolerande gardiner istället för billigare produkter av dålig kvalitet! Estetik beaktades också vid utformningen av våra produkter. Så inte bara skämmer vi bort öronen, vi kan också ha en visuell upplevelse. Alla typer av våra akustiska membran kan bli prydnaden i alla rum eller studio. Perfect Acoustic ger inte bara ”perfekt ljud” för dess räkning, det styrs också i produktionen av sina produkter med målet att dess kunder är maximalt nöjda, de kan njuta av felfri ljud.

Kategorier: Blog