Första delen

2:a delen

Högtalarinställningar

Det är dags att ställa in våra högtalare

300 × 260 hörlursjustering

Och ställ nu upp monitorerna symmetriskt (Sz / 2) jämfört med mitten av den kortare väggen (Sz). Med andra ord bör höger och vänster högtalare och väggens avstånd från dem vara samma (M). Vi mäter avståndet mellan högtalarna (A) från högtalarens centrum. Detta bör vara lika med avståndet mellan våra högtalare och våra öron (A). Vårt huvud och våra högtalare ska bilda en liksidig triangel som ett “A”.

Detta är oundvikligt för att få rätt stereobild. Vänd högtalarboxarna mot dig. Om du har placerat monitorerna i en liksidig triangel bör vinkeln mellan högtalarens mittlinje och motsatt vägg vara exakt 30 grader. Du kan kontrollera denna vinkel jämfört med mixerbordet eller skrivbordet, eftersom deras sidor är nära intill väggen.

Hur ska vi vända högtalaren?

Var ska vi placera 300 x 290 högtalaren

Tony Maserati är en ljudtekniker som vunnit flera Grammy Awards sa: när vi sitter i monitorpositionen och vrider huvudet för att se högtalaren, bör vi inte se sidan av lådan, bara dess framsida som innehåller högtalarna. Han riktar sina monitorer mot sig själv så att linjekorsningen som startas från högtalarna inte ligger precis vid hans öron utan några centimeter bakom hans huvud. Rod Gervais: I sin bok Home recording studio … definierar han detta avstånd som 16 tum vilket är cirka 40 centimeter. Det visar oss att människor gillar och använder olika sätt. Tony delar en annan användbar information med oss ​​… Han lärde sig att högtalarna måste vara så långt ifrån varandra som våra armar utsträckta åt sidorna. I det här fallet kommer våra handflator att vara precis mitt i högtalarna. Intressant … (Tony Maserati: Tannoy).

För att förhindra utvecklingen av störningar, undvik lika avstånd mellan monitorn och de olika väggarna. Man ska inte bara vara noga med att inte ha samma avstånd, utan man ska även undvika att öka på avståndet med lika mycket, eller en och en halv gång så mycket. Till exempel, om vår högtalare är 1 meter från en vägg ska den inte vara 2,3,4 meter ifrån andra väggar osv. Eller 0,5, 1,5, 4,5 meter från en angränsande vägg (eller från golvet).

Använd program för att lösa problemet

Det finns program som kan underlätta våra liv och göra en del av beräkningarna istället åt oss. Efter att ha angett måtten på rummet anger en av dessa miniräknare platsen där det är bra att placera högtalarna. Länk: http://noaudiophile.com/speakercalc/

Monitorhögtalarens placering och höjd

Enligt ITU-standarden är höjden 120-140 cm. Hanson Hsu, tillverkaren av den helt nya och revolutionerande ZR-akustiken, går längre när han observerade att i de mest populära studiosarna i världen är högtalarens centrum exakt 1219 mm från golvytan.

En karakteristik av den mänskliga hörseln är att dess riktningsavkänning är bättre vid högre frekvenser, dvs. vi kan bättre bestämma riktningen för källan på högre frekvenser än på de låga frekvenserna. I stereobilden ger de höga frekvenserna ljudets riktning, därför är det viktigt att monitorhögtalarna vetter mot våra öron och att de ska vara på lika avstånd.

Luta högtalarna om det är nödvändigt.

Om det är nödvändigt att luta monitorerna mot golvet för att diskanthögtalarna ska vara riktade mot våra öron, bör denna lutning vara maximalt 15 grader. Men om vi rör oss fram och tillbaka kommer vi inte att höra de höga frekvenserna lika bra.

Ett intressant koncept är att genom att luta monitorn få diskanten och basenheten till samma avstånd från öronen (i vårt exempel 105 cm). Men folk använder inte detta i varje studio.

Högtalarens avstånd från väggen

Avståndet mellan högtalarna och väggarna i rummet har stor påverkan på styrkan på de låga frekvenserna. Varför? Högtalarnas riktningsegenskaper är mycket mer rundstrålande – det vill säga som en boll, de sänder ut i alla riktningar – på låga frekvenser än vid högre frekvenser. (De högre frekvenserna är mycket mer riktade.) Denna effekt börjar på riktigt från 500Hz och nedåt och från 125Hz tar den helt formen av en boll. Således sänds basen ut i alla riktningar vilket resulterar i surrande.

Riktning av basen genom korrekt placering av högtalaren
Basljud - 253 x 300

Alltså diffunderar basljudvågorna inte bara i en riktning – framåt – utan de går igenom högtalarens baksida rakt mot väggen mittemot oss (mot högtalarens baksida) och de studsar därifrån. När dessa vågor möter vågorna som kommer ut från högtalaren uppkommer en akustisk störning.

Om högtalaren är på ett avstånd som är lika med en fjärdedel av våglängden från väggen bakom den kommer de två vågorna att avbryta varandra på grund av störningarna. Avbrottet sker alltid vid högtalaren placerad på ett avstånd som är lika med 1/4 av våglängden, oavsett i vilken fas ljudvågen är.

Varför?

Därför att ljudkällans returväg är 1/4 av våglängden till källan är 2×1/4, dvs. 1/2 … vilket innebär att den utsända och reflekterade vågen alltid är i 180-grader annorlunda faser i relation med varandra. Eftersom de är lika men med motsatt amplitud avbryter de varandra helt. Detta är vad vi kallar gränseffekt. Detta fenomen resulterar i stora avbrott i frekvensområdet och påverkar basåtergivningen mycket mer än de stående vågorna. Tyvärr kan vi bara åtgärda detta fel genom korrekt monitorpositionering och ljuddämpning. Om vi ​​inte har högtalarna inbyggda i väggen kommer gränseffekten alltid att finnas.

Vi kan avsevärt minska gränseffekten med panel-absorbenter.
Vi kan visualisera detta i följande Excel-tabell: SBIR-kalkylator.

Den första avbrottstoppen är vanligtvis 2/3 oktav bred.

Vi kan placera en monitorhögtalare på två sätt för att minska avbrottet:

Klang

1. Placera monitorerna så nära väggen framför dig (bakom monitorerna) som möjligt.
Ju närmare du tar högtalarboxen mot väggen på desto högre frekvenser kommer avbrytningseffekten att råda. Det här är goda nyheter eftersom de högre frekvenserna är mycket mer riktade och vi kan dämpa dem mycket mer effektivt, t.ex. med absorbenter. För att minimera SBIR-effekten bör vi först prova avståndet mellan 0-20 cm. Det är viktigt att kontrollera minsta väggavstånd i monitorns instruktioner, för vissa (mindre) modeller ingår denna effekt i högtalarens ljud och om du misslyckas med att placera lådan enligt instruktionerna kommer du inte få den förväntade ljudkvaliteten.

Liten dämpning

dontes-162x300

Vid mycket små avstånd kan en panel-absorbent på 10 cm bakom högtalarna dämpa avbrytningseffekten ordentligt. Basfällor med stor frekvensbredd är ännu bättre. Naturligtvis beror det också på rummet. Ju större avstånd från väggen desto mindre effektiv är den akustiska dämpningen.

OBS!

Om du använder mycket små monitorhögtalare ska du inte placera dem nära väggen! Dessa små monitorer sänder ut i alla riktningar även i låg-medelfrekvensområdet och genom att placera dem nära väggen är avbrytningseffekten starkare i låg-medelfrekvensområdet som ger hörbar tonförändring. Monitorerna med basreflexhål på lådans baksida får inte placeras närmare väggen än det står som tillåtet i instruktionsboken.

Ett snabbt tips för placering av högtalaren:

Om du placerar högtalarna nära väggen behöver du inte driva dem för mycket för att uppnå högre volym och lägre distorsion. Men tyvärr, på grund av de är nästan intryckta i väggen är effekten att det kommer att finnas en bastopp (samma som när vi sätter vår mikrofon för nära ljudkällan). Dock kan detta enkelt hanteras med EQ eller väggabsorbenter. Ännu bättre om vi har en kalibreringsprogramvara som gör EQ-inställningen, t.ex. IK Multimedia ARC2 eller ROOM EQ WIZARD (REW).

2. Placera högtalarna på ett sådant avstånd från väggen att störningarna minskar.
Utrotning - 300 x 165

Ju mer vi ökar avståndet mellan väggen och högtalaren desto lägre blir frekvensen med avbrott. Om vi ​​tar det teoretiska avståndet att frekvensen för avbrott är nu lägre än vad vår högtalare kan avge, så hör vi inte gränseffekten. Detta är bara genomförbart om vi har ett tillräckligt stort rum.

Vi kan beräkna den avbrutna mittfrekvensen med följande formel:

Fc = c / 4 x D
Fc -> den släckta mittfrekvensen

c -> ljudets hastighet (343 m/s)

D -> avståndet mellan högtalarens membran och väggen bakom den i meter (inte avståndet mellan högtalarboxen och väggen !!! Se bilden)

Generellt sett, när det gäller en tvåvägsmonitor (det här är vad folk kallar högtalarboxar som innehåller 2 högtalare) måste du vara försiktig i intervallet mellan 40-80 Hz och göra ditt bästa när det gäller frekvenser mellan 80-200 Hz.

Därför rekommenderas det för en typisk studiomonitor ett nära avstånd

Bra: Inbyggd i väggen eller så nära väggen som möjligt
  • Acceptabelt: 0,1-1 m
  • rekommenderas inte 1-2,2 m
  • Bra: över 2,2 m

Naturligtvis kan vi beräkna det optimala avståndet mellan vägg och högtalare om vi känner till frekvensen för vår högtalare där basen börjar avta med 3dB. Det här är vad vi kallar högtalarens låga avstängningsfrekvens.

Dmin = (1,4×343) / 4 x F-3dB
Dmin -> minsta avstånd mellan högtalaren och väggen bakom den i meter

(1,4×343) -> konstant = 480,2

F-3dB -> frekvensen där högtalarens låga avstängningspunkt är, dvs. där diagrammet för ljudtrycket faller 3dB.

Exempel:
Högtalarens låga avstängningsfrekvens är 55 Hz. Hur långt ska den placeras från väggen?
1: a steget: 4 x 55 = 220
2: a steg: 480,2 dividerat med 220 = 2,181818. Den ska placeras 2,18 m från väggen så att gränseffekten blir så låg frekvens att avbrytningen inte längre hörs.

När det gäller stora högtalare som kan avge mycket låga frekvenser leder den här metoden till mycket stora avstånd, därför kan den inte riktigt användas i hemmastudios. Det andra problemet är att vid långa avstånd kommer sidoväggarna och även avståndet mellan golv och tak att inkluderas i formeln. I det här fallet är det bästa valet en monitor inbyggd i väggen som vi kan se i stora studios.

Basen skär och monitoravstånd från bakväggen

I små rum är det största problemet att basen reflekteras från bakväggen. Dessa lågfrekventa ljudvågor orsakar toppar vid frekvenser på 1/2, 1, 3/2, etc. som vanligtvis är under 6 dB och resulterar i ett skramlande eko. Mycket större problem är att våglängderna på 1/4, 3/4, 5/4 orsakar skärning, vi hör inte dessa frekvenser.

I små rum påverkar det vanligtvis intervallet under 300Hz vilket kan vara upp till 30dB tystare. I ett idealiskt fall är vår position minst 3 meter från bakväggen, vilket förskjuter kvarts våglängdseffekten till frekvenserna under 30Hz. Om du inte har ett så stort studiorum bör du verkligen placera panel-absorbenter paneler på bakväggen för att dämpa lågfrekventa ljudvågor. Detta rekommenderas också i rum som är stora.

Avbrottseffekter orsakade av vågor som reflekteras från andra väggar.

Gränseffekt orsakas inte bara om ljud reflekteras från framväggen. Golvet, taket, sidoväggarna och även bakväggen har alla denna effekt. Därför är det lämpligt att göra en akustikbehandling av hela rummet. Då behöver vi en mer allmän formel för att beräkna avbrottsfrekvensen.

Halvvåglängds avbrottsfrekvens

Fc = c / 4 x D
Fc = c / 2 x (D-reflex – D direkt)
Fc -> den tysta mittenfrekvensen

c -> ljudets hastighet (343 m / s)

D-reflex -> avståndet som ljudet täcker mellan högtalaren och våra öron reflekterat från väggarna

D rikta -> avståndet som ljudet täcker från högtalaren till våra öron i en rak linje.

Du kan använda samma formel för att beräkna de mellanfrekvenser som reflekteras från ditt studiobord eller mixerbord. Du kan se på bilden att ljudet reflekteras också från ytorna framför monitorn och på vissa frekvenser orsakar de förstärkning och avbrott på andra frekvenser på samma sätt som de som reflekteras från väggen. (t.ex. är det därför det inte är rekommenderat att placera närfältsmonitorerna på mixerbordets brygga.) Volymen på dessa reflekterade ljudvågor är inte lika hög som de som reflekteras från framväggen, de kan ställa till mycket mindre problem. Du kan testa detta fenomen om du lägger en kudde eller en vikt filt på bordet eller mixerbordet framför högtalarna.

Skrivbord - 300 x 239

Som du kan se på bilden blir problemet större om vår monitor ligger nära den reflekterande ytan, t.ex. om du ställer den direkt på bordet. Om du av någon anledning bara kan placera monitorerna på ett bord, höj dem alltid över bordets nivå! Genom att använda bordsstativ kan du inte bara diskret öka höjden på dina monitorer till din öronnivå, men du kommer också höra ett mycket “tydligare” ljud som resultatet av att du isolerar dem från bordet.

mopad1

Höj monitorerna alltid med ett hårt och stabilt stativ. Och sätt en vibrationsuppfångare (skum med öppna celler, Auralex Mopad, osv.) eller Blue-tec-lim mellan stativet och monitorn.

Kamfiltereffekt

De reflekterande ytorna nära monitorn orsakar kamfiltereffekt. Detta ger ett rörformat ljud som liknar en fas- eller flangereffekt. Placera därför aldrig någon reflekterande yta som en vägg, rack, en annan högtalare, skåp osv. nära högtalaren. Se också till att bildskärmarna alltid ligger under högtalarnas nivå och så långt som möjligt från den främre delen på högtalarboxen. De kan reflektera så därför kan det vara en bra idé att luta dem. Du kan testa själv medan du lyssnar på musik …

fortsättning följer…

BG

Similar Posts