första delen

2: a delen

Högtalarinställning

Slutligen kan vi ställa in våra högtalare

300 × 260 hörlursjustering

Och ställ nu upp bildskärmarna så att de skulle vara symmetriska (Sz / 2) jämfört med mitten av den kortare väggen (Sz). Med andra ord bör höger och vänster högtalare och väggens avstånd närmare dem vara lika (M). Vi mäter avståndet mellan högtalarna (A) från diskanthögtalarens centrum. Detta bör vara lika med avståndet mellan vår högtalare och våra öron (A). Det är vårt huvud och våra högtalare ska bilda en liksidig triangel med alla sidor som ”A”.

Detta är oundvikligt för rätt stereobild. Vänd högtalarboxarna mot dig. Om du har placerat bildskärmarna i en liksidig triangel bör vinkeln mellan högtalarens mittlinje och motsatt vägg vara exakt 30 grader. Du kan kontrollera denna vinkel jämfört med blandbordet eller vårt bord, eftersom deras sidor med halv våglängdsutrotning måste vara parallella med väggen.

Var ska vi vända högtalaren?

Var ska vi placera 300 x 290 högtalaren

Tony Maserati flera Grammy Award-vinnare ljudtekniker sa: när vi sitter i övervakningspositionen och vrider huvudet för att se högtalaren, bör vi inte se sidan av lådan bara dess ansiktsplatta som innehåller högtalarna. Han riktar sina bildskärmar mot sig själv så att linjekorsningen som startas från diskanthögtalarna inte ligger precis vid hans öron utan några centimeter bakom hans huvud. Rod Gervais: I sin bok Home recording studio … definierar han detta avstånd som 16 coll vilket är cirka 40 centimeter. Det visar oss att människor gillar och använder olika saker. Tony delar en annan användbar information med oss ​​… Han lärde sig att högtalarna måste vara så långt ifrån varandra som våra armar sträckte sig åt båda sidor. I det här fallet kommer våra handflator att vara precis mitt i diskanthögtalarna. Det är intressant … (Tony Maserati: Tannoy).

För att förhindra utvecklingen av problematiska störningar, undvik lika avstånd mellan skärmen och de olika väggarna. Dessa avstånd bör inte bara vara annorlunda utan undvika multipel av avstånd inklusive avståndet en och en halv gång. Till exempel, om vår högtalare är 1 meter från en vägg ska den inte vara 2,3,4 osv. Eller 0,5, 1,5, 4,5 meter från en angränsande vägg (eller från golvet).

Använd program för att lösa problemet

Det finns program som kan underlätta vårt liv och göra en del av beräkningarna istället för oss. Efter att ha angett måtten på rummet anger en av dessa miniräknare platsen där det är värt att placera högtalarna. Länk: http://noaudiophile.com/speakercalc/

Monitorn högtalarens placering och höjd

Enligt ITU-standarden är den 120-140 cm. Hanson Hsu, tillverkaren av helt ny och revolutionerande ZR-akustik, går längre när han observerade att i de mest populära studiorna i världen är diskantens centrum exakt 1219 mm från golvnivån.

En specificitet hos den mänskliga hörseln är att dess riktningsegenskaper är bättre vid högre frekvenser, dvs. vi kan bättre bestämma riktningen för källan till högre frekvenser än för de låga frekvenserna. I stereobilden ger de höga frekvenserna ljudets riktning, därför är det viktigt att diskanthögtalarna vetter mot våra öron och att de ska vara på lika avstånd.

Luta högtalarna om det är nödvändigt.

Om det är nödvändigt att luta bildskärmarna mot golvet så att diskanthögtalarna är riktade mot våra öron, bör denna lutning vara maximalt 15 grader. Men om vi rör oss fram och tillbaka kommer vi inte att höra de höga frekvenserna lika.

Ett intressant koncept är att genom att luta monitorn kommer diskanten och basenheten till lika avstånd från öronen (i vårt exempel 105 cm). Men människor använder inte detta i varje studio om det är nära fältmonitorer, vilket kanske inte ändrar resultatet väsentligt. Men huvudskärmarna är utvecklade lutade i nästan alla fall.

Högtalarens avstånd från väggen

Avståndet mellan högtalarna och väggarna i rummet har stor inverkan på styrkan hos låga frekvenser. Varför? Högtalarnas riktningsegenskaper är mycket mer rundstrålande – det vill säga bollegenskaper, de sänder ut i alla riktningar – beträffande låga frekvenser än vid högre frekvenser. (De högre frekvenserna är mycket mer riktade.) Denna effekt börjar verkligen från 500Hz och nedåt och från 125Hz tar den helt formen på en boll. Således sänder basen ut i alla riktningar vilket resulterar i ett surrande tumult.

Riktning av basen genom korrekt placering av högtalaren

Basljud - 253 x 300

Således diffunderar basljudvågorna inte bara i en riktning – framåt – utan de går igenom högtalarens baksida rakt mot väggen mittemot oss (mot högtalarens baksida) och de studsar därifrån. När dessa vågor möter vågorna som kommer ut från högtalaren bildas en akustisk störning.

Om högtalaren är på ett avstånd som är lika med fjärdedel av våglängden från väggen bakom den kommer de två vågorna att avbryta varandra på grund av störningar. Annulleringen sker alltid vid högtalaren placerad på avstånd som är lika med 1/4 av våglängden, oavsett i vilken fas ljudvågen är.

Varför?

Eftersom att ljudkällans returväg är 1/4 av våglängden till källan är 2×1 / 4, dvs. 1/2 … vilket innebär att den utsända och reflekterade vågen alltid är i en 180-graders annan fas. Eftersom de är lika men med motsatt amplitud avbryter de därför varandra helt. Detta är vad vi kallar gränseffekt. Detta fenomen resulterar i stora nedskärningar i frekvensområdet och påverkar basåtergivningen mycket mer än de stående vågorna. Tyvärr kan vi bara åtgärda detta fel genom korrekt bildskärmspositionering och akustisk dämpning. Om vi ​​inte har högtalare inbyggda i väggen kommer gränseffekten alltid att finnas.

Vi kan avsevärt minska gränseffekten med akustiska paneler.
Vi kan visualisera detta i följande Excel-tabell: SBIR-kalkylator.

Den första avbokningstoppen är vanligtvis 2/3 oktav bred.

Vi kan placera en monitorhögtalare på två sätt för att minska annulleringen:

Klang

1. Placera bildskärmarna så nära väggen framför dig (bakom bildskärmarna) som möjligt.
Ju närmare du tar högtalarboxen mot väggen desto högre frekvenser kommer annulleringseffekten att råda. Det här är goda nyheter eftersom de högre frekvenserna är mycket mer riktade och vi kan dämpa dem mycket mer effektiva, t.ex. med akustisk absorberare. För att minimera SBIR-effekten bör vi först prova avståndet mellan 0-20 cm. Det är viktigt att kontrollera minsta väggavstånd i bildskärmens instruktioner, för vissa (ganska mindre) modeller ingår denna effekt i högtalarens ljud och om du misslyckas med att placera lådan enligt instruktionerna kommer du inte få den förväntade ljudkvaliteten.

Liten akustisk dämpning

dontes-162x300

Vid mycket små avstånd kan en akustisk panel på 10 cm bakom högtalarna dämpa annulleringseffekten ordentligt. Bredband basfällor är ännu bättre. Naturligtvis beror det också på rummet. Ju större avstånd från väggen desto mindre effektiv är den akustiska dämpningen.

Uppmärksamhet!

Om du använder mycket små skärmhögtalare ska du inte placera dem nära väggen! Dessa små bildskärmar sänder ut i alla riktningar även i låg-medelfrekvensområdet och genom att placera dem nära väggen är annulleringseffekten starkare i låg-medelfrekvensområdet som ger hörbar tonfärgning. Bildskärmarna med sitt basreflexhål på lådans baksida får inte placeras närmare väggen än det är tillåtet i instruktionerna.

Ett snabbt tips för placering av högtalaren:

Du behöver inte driva högtalarna placerade nära väggen för mycket för att uppnå högre volym och lägre distorsion. Men tyvärr, på grund av den nästan arkiverade effekten kommer det att finnas en bastopp (samma när vi sätter vår mikrofon för nära ljudkällan) men vi kan enkelt hantera detta med en EQ eller akustiska paneler. Ännu bättre om vi har en kalibreringsprogramvara gör EQ-inställningen, t.ex. IK Multimedia ARC2 eller ROOM EQ WIZARD (REW).

2. Placera högtalarna på ett sådant avstånd från väggen att störningarna minskar.

Utrotning - 300 x 165

Ju mer vi ökar avståndet mellan väggen och högtalaren desto mindre blir det släckta frekvensvärdet. Om vi ​​väljer detta teoretiska avstånd så att den släckta frekvensen är lägre än vad vår högtalare kan avge, hör vi inte gränseffekten. Detta är bara ett bra val om vi har ett tillräckligt stort rum.

Vi kan beräkna den avbrutna mittfrekvensen med följande formel:

Fc = c / 4 x D
Fc -> den släckta mittfrekvensen

c -> ljudets hastighet (343 m / s)

D -> avståndet mellan högtalarens membran och väggen bakom den i meter (inte avståndet mellan högtalarboxen och väggen !!! Se bilden)

Generellt sett, när det gäller en tvåvägsmonitor (det här är vad folk kallar högtalarboxar som innehåller 2 högtalare) måste du vara försiktig i intervallet mellan 40-80 Hz och göra ditt bästa när det gäller frekvenser mellan 80-200 Hz.

Därför, vid en typisk studiomonitor, rekommenderas vägghögtalarens avstånd

Bra: Inbyggd i väggen eller så nära väggen som möjligt
  • Acceptabelt: 0,1-1 m
  • rekommenderas inte 1-2,2 m
  • Bra: över 2,2 m

Naturligtvis kan vi beräkna det optimala vägg-högtalaravståndet om vi känner till frekvensen för vår högtalare där basen börjar dö bort med 3dB. Det här är vad vi kallar högtalarens låga avstängningsfrekvens.

Dmin = (1,4×343) / 4 x F-3dB
Dmin -> minsta avstånd mellan högtalaren och väggen bakom den i meter

(1,4×343) -> konstant = 480,2

F-3dB -> frekvensen där högtalarens låga avstängningspunkt är, dvs. där diagrammet för ljudtrycket faller 3dB.

Exempel:
Högtalarens låga avstängningspunkt är 55 Hz. Hur långt ska det placeras från väggen?
1: a steget: 4 x 55 = 220
2: a steg: 480,2 dividerat med 220 = 2,181818. Den ska placeras 2,18 m från väggen så att gränseffekten blir så låg frekvens att utrotningen inte längre hörs.

När det gäller stora högtalare som kan avge mycket låga frekvenser leder den här metoden till mycket stora avstånd, därför kan den inte riktigt användas i hemmastudior. Det andra problemet är att vid långa avstånd kommer sidoväggarna och även golv-takavstånden att inkluderas i formeln. I det här fallet är det bästa valet en bildskärm inbyggd i väggen som vi kan se i stora studior.

Basskärning och övervakningsavstånd från bakväggen

I små rum är det största problemet att basen reflekteras från bakväggen. Dessa lågfrekventa ljudvågor orsakar topp vid frekvenser på 1/2, 1, 3/2, etc. som vanligtvis är under 6 dB och resulterar i skramlande eko. Mycket större problem är att våglängderna på 1/4, 3/4, 5/4 orsakar skärning, vi hör inte dessa frekvenser.

I små rum påverkar det vanligtvis intervallet under 300Hz vilket kan vara tystare även med 30dB. I ett idealiskt fall är vår övervakningsposition minst 3 meter från bakväggen, vilket förskjuter kvartsvåglängdseffekt till frekvenserna under 30Hz. Om du inte har ett så stort rum för studio bör du verkligen placera akustiska absorberande paneler på bakväggen för att dämpa lågfrekventa ljudvågor. Detta rekommenderas också i ett rum som är tillräckligt stort.

Annulleringseffekter orsakade av vågor som reflekteras från andra väggar.

Gränseffekt orsakas inte bara om ljud reflekteras från framväggen. Golvet, taket, sidoväggarna och även bakväggen har alla denna effekt. Därför är det lämpligt att ge akustisk behandling för hela rummet. Således behöver vi en mer allmän formel för att beräkna utrotningsfrekvensen.

Halvvåglängds utrotningsfrekvens

Fc = c / 4 x D
Fc = c / 2 x (D-reflex – D direkt)
Fc -> den släckta mittfrekvensen

c -> ljudets hastighet (343 m / s)

D-reflex -> avståndet som ljudet täcker mellan högtalaren och våra öron reflekterade från väggarna

D rikta -> avståndet som ljudet täcker från högtalaren till våra öron som rör sig i en rak linje.

Du kan använda samma formel för att beräkna de mellanfrekvenser som reflekteras från ditt studiobord eller mixerbräda. Du kan se på bilden att ljudet reflekteras också från ytorna framför monitorn och på vissa frekvenser orsakar de förstärkning och utrotning på andra frekvenser på samma sätt som de som reflekteras från väggen. (T.ex. det är därför det inte är tillrådligt att placera närfältsmonitorerna på mixerbrädets brygga.) Volymen på dessa reflekterade ljudvågor är inte lika mycket som de som reflekteras från frontväggen, de kan göra mycket mindre problem. Du kan testa detta fenomen om du lägger en kudde eller en vikad filt på bordet eller blandbrädan framför högtalarna.

Skrivbord - 300 x 239

Som du kan se på bilden ökar detta problem om vår bildskärm ligger nära den reflekterande ytan, t.ex. du lägger den direkt på bordet. Om du bara kan placera bildskärmarna på ett bord av någon anledning, höj dem alltid över bordets nivå! Genom att använda bordsstativ kan du inte bara höja diskret på dina skärmar till dina öronnivåer, men du kan också höra ett mycket “tydligare” ljud som ett resultat av att du isolerar det från bordet.

mopad1

Höj bildskärmarna alltid med en hård och stabil sak. Och sätt ett vibrationsspjäll (skum med öppna celler, Auralex Mopad, etc.) eller Blue-tec-lim mellan stativet och monitorn.

Kamfiltrering

De reflekterande ytorna nära monitorn orsakar kamfiltereffekt. Detta ger rörformat ljud som liknar en fas- eller flangereffekt. Placera därför aldrig någon reflekterande yta som en vägg, rackbox, en annan högtalare, skåp etc. nära högtalaren. Se också till att datorskärmarna alltid ligger bakom högtalarnas nivå och så långt som möjligt bildar den främre nivån på högtalarboxen. Reflektioner kan komma från dessa, därför är det värt att luta dem. Du kan testa det medan du lyssnar på musik …

fortsättning följer…

Kategorier: Blog