Fokusera på akustik

Enligt min mening är värdet vi hanterar i akustik nära noll. Men akustik är en oundviklig och integrerad del av våra liv!
I detta uttalande menar jag inte bara lyssna på musik och titta på filmer, men i allmänhet vardagligt. Det råder ingen tvekan om att mänsklig röst är en del av akustiken, även om få människor tänker på det, men också att nästan överallt är vi omgiven av ljud, eftersom vi inte lever i en tyst, ”döv” värld!

De flesta människor har redan upplevt fenomenet att vara på en central plats, till exempel. teater, kontor, hotell, pub, auditorium, nattklubb etc. där publiken är högt och du knappast kan prata, i det här fallet kan vi prata om vikten av akustik!

On the importance of acoustics

Är det möjligt att kanske alla har blivit döva?

Det är inte för att alla är döva eller älskar att skrika, utan för att rumets akustik är riktigt dålig.
På senare tid har detta ämne tagits mer allvarligt, även i utformningen av byggnader, t.ex. Det finns områden i Nederländerna där akustisk utformning av nya byggnader krävs.
Mycket färre har varit i en så akustiskt väl utformad miljö. Om du bara gick in i ett sådant rum en gång, kan du uppleva hur mycket mer avslappnad och bekväm atmosfären är på en sådan plats, där den mänskliga rösten låter, naturligtvis, där de externa ljudkällorna inte skadar ditt öra, vare sig det är film , bakgrundsbrus eller ännu fler människor pratar. Det har en mycket allvarlig inverkan på vår komfort, ett akustiskt professionellt och professionellt utformat rum.
Därför är akustik en mycket viktig del av våra miljödesigners!

Låt oss närma oss det lite mer vetenskapligt:

Vad är akustik?

Akustik i sig är en komplex disciplin. Det handlar om vibrationer, ljudutbredning och överföring av material och luft.

En av akustikens huvudgrenar är rumakustik. Det handlar om ljud i byggnader, hallar och varje inre utrymme, och möjligen infiltrerande ljud och alla slags snedvridningar. Denna snedvridning kan inkludera dämpning av ljudet eller minskning av ekot som produceras där.

Rumsakustikhantering:

Det finns grundläggande tekniker för akustisk rumsbehandling. Dessa tekniker beror till stor del på användningen, storleken och funktionen i rummet eller rummet. Varje rum behöver olika akustisk behandling. Till exempel, i en teater expanderar undertak och väggar på ett trattliknande sätt mot tittarna, och därmed riktar ljudet utåt. Ett exempel är ett akustiskt moln som fungerar under helt andra omständigheter. Syftet med ett akustiskt moln är att absorbera och sprida ljud, vilket är mycket beroende av materialanvändning.

Typer av materialanvändning:

När det gäller det akustiska molnet kan vi prata om en mängd olika material. Oavsett om vi använder mjukare material eller hård filt eller ljudabsorberande bomull som används i akustiska paneler, pratar vi om ljudabsorption. Ljudabsorptionen reducerar ekot kraftigt. Det minskar efterklangstiden.

Dessa material kan användas på de flesta platser:
  • Studio
  • Kontor
  • Rum
  • Bio
  • Hifi-akustik

Hårdare material i akustik:

Till exempel kan du använda nästa material på de flesta platser:

  1. Akustiska träpaneler
  2. Akustiska diffusorer
  3. Ljudavvisande takmoln.
  4. Valfritt metall- och plastperforerad pressad akustisk diffusor.
  5. Dessa typer av material är inte bara ansvariga för eko reduktion, de också
  6. vidarekoppla, sprida och kontrollera ljud.

Varför är det nödvändigt att sprida ljud?

acoustic diffusers reflexion point-acoustics

akustiska diffusorer reflexionspunkt

Eftersom det inte alltid är bra att ljudet tas upp av akustiska eller ljudabsorberande paneler.

För att ta en teater som ett exempel skulle inte många förstå föreställningen om de redan hade absorberat ljudet på scenen. I stället för att bli upptagna bör det därför riktas utåt till tittarna. När ljudet har expanderats cirkuleras det ytterligare med akustiska spridare inbyggda i tak och sidoväggar.

Men i en studio är ljudabsorptionen mer närvarande när det gäller akustik. En av studioens viktigaste roller är att uppnå ett jämnare ljud. Vi kan bara uppnå detta med kombinerade material!

Vad är dessa material?

  • Basfällor (för att absorbera basljud)
  • Akustikpaneler med bredband för högabsorberande medelhög och låg bas.
  • Akustiska membran för att dämpa endast basfrekvenser. Det är redan frekvensberoende.
  • När vi närmar oss den smidiga överföringen av ljud kommer de akustiska diffusorerna.

I studionakustik spelar diffusorer en nyckelroll och täcker reflektionspunkter, och i detta fall spridning av ljud.

acoustic diffuser reflexion points

akustiska diffusionsreflexionspunkter

Vad skulle hända om vi inte täcker dessa punkter?

Det skulle finnas ojämnt fasfördröjningsljud. Som ett resultat kommer vårt ljud inte att bli klart!

Ljudet som hoppar fram och tillbaka upprepade gånger på en sekund kan göra ett otäckt eko. Även när vårt rum har nått referensklanget.

Ta det sista exemplet:

Hifi-rum akustiskt!

En av de viktiga rollerna i hi-fi-rummet är den högkvalitativa ljudåterkopplingen, för att uppnå det ljud som författaren drömde om och spelade på skivan, som varje hi-fi-fans försöker drömma om och närma sig. Naturligtvis är detta mycket svårt att skapa. Akustik räcker inte längre här. Han är starkt engagerad i att skapa ett avancerat ljud:

  1. förstärkare
  2. högtalare
  3. spelare
  4. dac
  5. kablar
  6. står
  7. koner
  8. annektering
  9. etc.

Även om high-end besatt av manisk byte når de aldrig nirvana. De kan aldrig luta sig tillbaka och veta att de nästan är klara.

Varför är det så?

Eftersom de har dålig akustik i nästan alla fall. Därför byter de ut och väntar på inlösen. Men efter den första entusiasmen tittar de på nästa offer.

Så om de först började med akustik, skulle de inte ha ett sådant problem.

Hifi-rumakustik, det är därför det skiljer sig så mycket från andra rumakustik. En av de viktigaste här är kartläggning och 3D-ljud. Detta kan inte uppnås utan akustiska spridare. Akustikpanelernas placering är mycket viktig för Hifi-akustik. Om du placerar en ljudabsorberande panel på fel plats, till exempel mellan högtalarna, dödar du scenbilden. Det finns inget utrymme bakom högtalaren. Om du hoppar över reflektionspunkterna bakom högtalarna spelas musiken också i ett plan längs högtalarna. Därför är det viktigt att placera den släta akustikpanelen och den akustiska diffusorn. När vi försöker absorbera basen börjar vi alltid i hörnet. Det är sant för alla rum men särskilt för hi-fi-rummet!

Finns det en idealisk akustik för ett hi-fi-rum?

Jag kan säga att det inte finns något sådant.

Varför?

Eftersom varje rum är olika och varje rum har olika storlekar, tillverkade av olika material.

Men om vi inte ser det så, så finns det en allmän första regel:

Det grundläggande är att sätta ett hörnelement i hörnen, med ett trämembran, helt till taket.

treatment after studio acoustic measurement (2)

Varför till taket?

Som jag skrev ovan, låt oss försöka minimera efterklangstiden i hörnen. Så minska djupet för att ge mer utrymme till sidoväggarna. Särskilt när det gäller ett vardagsrum. Det finns knappt tillräckligt med akustiska paneler i rummet.

Om det finns tillräckligt med utrymmen, låt oss börja bakom högtalaren. Bakom högtalarna rekommenderas att använda en stor, tung typ akustisk diffusor.

Exempel: QRD diffusor
qrd diffuzer (11)

Yard Diffuser (11)

Då kan det finnas ett avsnitt mellan högtalaren och den hörbara. Låt oss försöka titta på detta med en spegel. Om du kan se högtalaren i spegeln, måste du lägga en diffusor till.

Det är värt att be om hjälp med den här operationen. Om ett skåp eller en byrå är i vägen, använd en mindre akustisk diffusor i örons höjd.

Exempel: pyramid akustisk diffusor

Pyramid acoustic diffusers color (2)

pyramid akustisk diffusör natur

Då kan det finnas en del bakom lyssnaren.
Om du sitter nära väggen på grund av dess placering, använd en ljudpanel framtill:

Acoustic panel with diffuser light oak (2)

Akustisk panel med diffusorljus ek (2)Om vi har mer utrymme bör vi lägga en diffusor där. Ju större yta, desto bättre. Nästa primära reflektionspunkt bör vara taket. Tak ger fler fördelar för de flesta än någon panel nedan. Det är sant att ingen gillar taket, men det är värt det.

För tak använder du en bredbands akustisk panel eller en diffusionsfrontpanel:
acoustic absorber color options

akustiska absorberande färgalternativ

Eftersom det inte finns några möbler i taket finns det mycket bas och eko. Detta görs lättast med ljudabsorberande paneler.

Takpanelens beräkning:

Ta poängen mellan högtalarna och lyssnaren. Rita praktiskt taget en linje mellan högtalaren och örat. Om vi har det kommer vi att halvera det. Så här fick vi mitten av den akustiska panelen. Naturligtvis måste du markera den punkten på taket. Om de akustiska panelerna placeras på taket behöver de inte vara i en triangel också, de skulle se ganska roliga ut.

En av de viktigaste delarna av akustiken är reflektionspunkterna

room acoustics reflexion

Om vi är med den primära reflektionspunkten, kan de sekundära reflektionspunkterna komma.

Vilka är de primära och sekundära reflektionspunkterna?
Primär reflektion kallas när ljudet som kommer ut från högtalaren når våra öron med ett klick.

Alternativt är sekundärreflektion när ljudet från högtalaren når ditt öra efter två beröring eller om ljudet från en avlägsen högtalare studsas över.

Det är lämpligt att placera en ljudabsorptionspanel vid en sekundär reflektionspunkt. I det här fallet är det värt att lita på örat om du inte har en mätmikrofon. Eftersom ljudbalans här är mycket viktigt är materialval viktigt. Om du använde i kombination med en ljuddämpande frontpanel och en ljudabsorberande panel, kan du inte överkyla rummet. Som jag skrev i början är det naturligtvis inte bra för varje rum, men mest är det de grundläggande punkterna och de akustiska panelerna som är värda och bör användas.

-Glad söndag!
Skrivet av Róbert Polgár

Kategorier: Blog