Som utlovat kommer vi att fortsätta detta spännande och mångsidiga ämne. Ju fler sidor du undersöker, desto fler nya saker dyker upp. Så det finns mycket mer att titta på och undra över. Vi avslutade föregående avsnitt med att eko som term täcker flera fenomen, men på ungerska är ett övergripande begrepp som vi använder. Så vi introducerade de engelska orden echo, delay och reverb, som beskriver de olika effekterna mycket bättre. Sedan kom vi till och med på en jättebra gruppering där det visade sig att ena hälften av ekona dyker upp som kreativa effekter för det mesta, medan den andra hälften skapar rymd. Och det här är bara början!

Låt oss ta en närmare titt på ekot.

Detta är förvisso det klassiska ekot som många känner till, när ett givet ljud upprepas senare, även i rytmisk form, det vill säga det blir hörbart igen, men varje upprepning blir tystare och tystare. Signalnivån för det reflekterade ljudet minskar alltid och det är ett hörbart avbrott mellan repetitionerna, så vi hör och uppfattar dem som helt separata från varandra. Och hur många repetitioner är det i snitt? Låt oss bara säga att det är ett litet antal.

Eko uppstår oftast när man producerar speciella ljudeffekter som upprepas, synkroniserat med verkets tempo. Som lekman kan det vara absolut missvisande och till och med förvirrande att denna typ av fördröjning ofta produceras av ljudtekniker som använder fördröjningseffekter. Det vill säga, det finns inte mycket konsekvens i attityden till ämnet, och termerna eko och fördröjning används ibland fritt som synonymer till varandra, men förr eller senare blir det tydligt exakt vad man menar med termen.

Men vad är egentligen skillnaden mellan eko och fördröjning (delay)?

Harmonix el - 300x225

För att svara på denna fråga, låt oss först se över lite biofysik. Forskning visar att vår hörsel kan registrera ljud som varar i genomsnitt 100 millisekunder. I praktiken betyder det att om det går minst 100 millisekunder eller mer mellan två ljud, så uppfattas de som separerade från varandra. Å andra sidan, om vi pratar om mindre tid än det, så uppfattar vi det som samma ljud. Enligt den engelska definitionen måste minst 100 millisekunder förflyta för att ekot ska kunna kännas igen som fristående från källljudet. Håll ut! Vi dyker lite djupare i fysikens värld.

Ljud kan färdas i genomsnitt 343 meter per sekund, vilket ger ett avstånd på 34,3 meter på 100 millisekunder. Ja, men för att eko ska uppstå måste ljudet först nå ytan det studsar av och först därefter kan det åka tillbaka samma väg.

Så det betyder att vi får det rätta värdet genom att halvera datat ovan. Anta att vi befinner oss 17 meter från en stor, slät yta som är perfekt för att reflektera ekon. Sedan, om vi sänder ut något ljud från oss själva med tillräckligt många decibel, kommer vi att hamna i ett skåp två gånger med ljudet. Först när det direkta ljudet sätter igång. Sedan när ekot troget återkommer till oss. Så vi lyckades klargöra ekot och presentera det i en tillräckligt lättförståelig form.

Hur är det med fenomenet fördröjning?

nedladdning-300x156

Elvis slapback delay – så kallas fördröjningseffekten på många ställen, vilket är ett populärt verktyg på klassiska inspelningar. Men vad handlar det om?

Fördröjningen är egentligen en brygga mellan eko och reverb, men vi skulle också kunna säga att det finns en överlappning mellan de två ekotyperna. Den enkla anledningen till detta är att den delvis kan producera båda typerna av eko enligt inställningarna. Ändå är det rekommenderat att skilja mellan de två, så det separata begreppet fördröjning är helt korrekt.

Hur är det med signalnivån för det fördröjda ljudet? Det är skillnad här jämfört med eko. Signalnivån är relativt hög, eftersom fördröjningstiden är så kort att vi inte hör returljudet helt skilt från källjudet, samtidigt som antalet repetitioner är litet.

Det förekommer inte naturligt, så det är en ljudteknisk effekt. För att väldigt enkelt förklara funktionen: med dess hjälp kan man simulera avbrott i ljud utan att ljudet flyter ihop.

Vad är moduleringseffekter?

Vi dök djupt, men vi är inte klara än. Under den kombinerade uppspelningen av källjudet och det fördröjda ljudet ändras ljudkvaliteten i relation till tiden som förflutit mellan dem. Olika långa fördröjningar skapar illusioner av avstånd och rymd, men de med kortare intervaller skapar helt andra typer av ljudeffekter. Dessa kallas moduleringseffekter. Chorus och flanger eller phaser faller inom denna kategori.

Tja, det räcka nog så, men egentligen är det inte allt. Dessutom är moduleringseffekterna väl värda att förklara, så vi fortsätter i det tredje avsnittet av vår ekouppsats, som naturligtvis inte kommer att sakna fysik, men vi lovar att hålla dig upprymd också!

Föregående avsnitt

BG

Similar Posts