Sport och musik

lyssna på musik medan du tränar

Regelbunden idrott och träning är viktigt för vår hälsa. Vi kan välja mellan en mängd olika sporter för att passa våra individuella förmågor och smaker. Det finns lagidrotter, men du kan också välja en rörelseform som kan göras individuellt.

Att lyssna på musik medan du tränar ökar effektiviteten av dans, aerobics, gymträning, löpning eller konditionsträning. Fysiska övningar som utförs i musikens rytm är mycket effektivare, enligt forskning, än träning utan musik.

Beroende på typ av träning har vi olika musikgenrer och dynamik. Det spelar ingen roll vilken musik vi väljer för vilken sport!

Musikens rytm

När du utför mer intensiva, snabbare former av rörelse, är det lämpligt att lyssna på mer dynamiska, snabba låtar. Snabbare musik ger till och med rytmen i övningarna. Med rätt musik kan vi röra oss mer energiskt och på bättre humör. Vi tröttnar senare, vi kan göra mer intensiva övningar under en längre tid. Under löpning, aerobics eller konditionsträning kan musik med en snabbare rytm användas.

För långsammare, mer avslappnade sporter är mindre dynamiska melodier lämpliga. Ett exempel är yoga, som inte bara tränar kroppen utan också underhåller själen. Det är därför en harmonisk, lugn rytm är viktig, som till och med främjar meditation.

Akustik är också viktigt under sport!

Om du spelar musik till musik inomhus bör du också tänka på rummets akustik. Om vi ​​slarvar med den akustiska behandlingen kommer musiken att vara ekad, bullrig, vilket kan göra oss nervösa, spända i längden eller till och med leda till huvudvärk.

akustik i gymmetGym, danser och gym har vanligtvis stora, plana ytor. Hårda väggar, tak, glas och golvytor reflekterar ljuden och skapar ett eko som kraftigt förvränger ljudet av musiken. För att undvika detta, se till att placera akustikpaneler på väggarna och taket som eliminerar eko och ger ett klart, distorsionsfritt ljud. Om rummet har mycket glasutrymme kan speciella akustikgardiner eliminera akustiska problem.

Träna inomhus eller utomhus?

Det är att föredra att idrotta utomhus, men på grund av vädret vinner inomhusträningen mark. Vi kan inte bara träna på gym, vi kan också träna i vårt eget hem om vi inte har något annat alternativ.

Utomhusträning är hälsosammast när det görs i frisk, ren luft. Tyvärr kan vi i städer med smog, förorenad luft ibland göra mer skada på vår hälsa genom att till exempel springa eller cykla.

Musikens välgörande effekter

effekter-musik-i-sportMusik har helt klart en positiv effekt på träningens effektivitet och ökar även vårt humör för sport. Musik distraherar oss från både dåliga tankar och trötthet. Om vi gör övningarna mer muntert och entusiastiskt kan vi uppnå önskat resultat tidigare. Använd akustiska paneler och diffusorer för att eliminera förvrängt och efterklangande ljud för den perfekta upplevelsen och resultatet.

Kategorier: Blog