Termer inom akustik

Akustik är en vetenskap som handlar om ljudvågor, deras rörelse och hastighet. När vi jobbar med akustik kan vi stöta på begrepp som alla inte förstår helt. Vi har samlat de viktiga termerna inom akustik och förklarar här vad de betyder exakt.

1., Eko

akustiskt eko

Ljud reflekteras tillbaka till ursprungsplatsen och återuppfattas där. Om du ropar eller spelar upp ljud högt på ett visst avstånd från en vägg eller yta kommer ljudet att träffa väggen och reflekteras tillbaka, och ljudet kan höras igen vid källan.

I stora salar, kyrkor, teatrar uppstår ofta ekon (på grund av dålig akustik). I mindre, slutna utrymmen återgår ljudet som reflekteras från väggarna till ljudkällan så snabbt att det förstärker det ursprungliga ljudet. Om den resulterande resonansen i väggarna är för stor kan den störa tal eller sång. För att minska resonansen som orsakas av väggarna kan ljuddämpande väggpaneler, gardiner och mattor användas.

– Klingande eko

En serie på varandra följande och gradvis svagare ekon som skapar en klingande ljudeffekt. Det uppstår i ett slutet utrymme när ljuddämpningsnivån är olika i väggarna som är mot varandra. Det orsakar det största akustik problemet i mindre, rektangulära rum.

2., Efterklangstid

Efterklangstiden (RT60) är den tid under vilken ljudet tonar ut i rummet – närmare bestämt minskar det med 60 decibel. Eko orsakas av ljudvågor som reflekteras från olika ytor, och ju större ekot desto längre förblir ljudet hörbart. En kortare efterklangstid indikerar att ljudet absorberas av något utan att låta det reflekteras mycket.

Tänk på efterklangstiden när du behandlar akustiken i ett rum. För att få exakta resultat är det värt att göra mätningar, men du kan också höra med örat om ekot är stort eller litet, dvs efterklangstiden är längre eller kortare. I rum med idealisk akustik är efterklangstiden densamma vid alla frekvenser.

Den ideala efterklangstiden beror på rummets storlek och funktion. I större rum (teatrar, auditorier, salar etc.) är en efterklangstid på 1,5 till 2,5 sekunder vanligtvis idealisk, medan i mindre rum, som klassrum, kontor, hemmabio samt sovrum och vardagsrum är efterklangstid på mindre än en sekund mest optimalt.

Större rum i minimalistisk stil med lite möbler är det största problemet med oacceptabla efterklangstider.

För hemmabio är perfekt ljuddämpning avgörande för det perfekta ljudet.

3., Stående våg

Ett ljudfenomen som bildas av två ljudvågor med liknande frekvenstal som rör sig i motsatta riktningar. Det kännetecknas av närvaron av konstanta, fasta noder och bukar i ljudutrymmet. Vid perfekt reflektion är intensiteten hos det reflekterade ljudet densamma som för det inkommande ljudet, och amplituden är noll vid noderna och fördubblad vid bukarna.

Det kan i första hand bildas i hörn och vid väggarna, när ljudet som kommer från ljudkällan och det reflekterade ljudet möts i samma fas, och därmed förstärker varandra, men när de möts i motsatt fas försvagar de varandra. Ljuden studsar tillbaka från väggarna i hörnen samtidigt. Därför är det rekommenderat att placera basfällor i hörnen.

4., Diffusion
akustisk diffusion

Diffusion betyder jämn fördelning av ljudenergi i en given miljö. I ett ljudfält med perfekt spridning är efterklangstiden densamma från alla lyssningsvinklar. De flesta interiörer är inte diffusa; ekotiden varierar avsevärt runtom i rummet.

Akustik diffusors används för att förbättra ekoläget i rum. De är fantastiska tillbehör till väggabsorbenter som används för att absorbera ljud, därför att diffusors tar inte bort från ljudstyrkan, istället sprider de ut ljudet i många riktningar, vilket skapar ett jämnare ljudfält. Diffusors sprider reflektioner i både tid och rum.

5., Ljudabsorption

Ljudabsorberande material är de material som absorberar ljudenergin i luften och låter den inte passera genom sin struktur, dvs de håller ljudvågorna kvar istället för att stöta bort dem. Så absorberas ljud.

Det ideala ljudabsorberande materialet reflekterar inte ljudvågor, utan släpper lätt in ljudet och passerar det genom materialet. För detta måste materialet vara poröst, löst och luftigt. Ett lämpligt ljudabsorberande material är vanligtvis fibröst, tätt och har en granulär struktur. Det kännetecknas av att det har många sammankopplade mikroskopiska hål. Så när en ljudvåg når ytan av det porösa materialet, får den luften där att vibrera i porerna. På grund av friktionsmotstånd, viskositet och värmeledning omvandlas en betydande del av ljudenergin till värmeenergi, som är en del inom ljudabsorptionen.

6., Ljudisolering

Vid ljudisolering absorberar materialet delvis, och reflekterar delvis och släpper delvis igenom ljud och behåller det inom sin struktur.

För att minska överföringen av ljudenergi och förhindra ljudöverföring ska ljudisolerande material inte vara lika porösa, lösa och luftiga som ljudabsorberande material. Tvärtom: materialet måste vara tungt, kompakt, porlöst.

7., Ljudstopp

Ljudstopp innebär att materialet delvis tar över ljudet och delvis överför det genom sin struktur. Ljudstopp krävs vanligtvis mellan två angränsande rum.

8., Frekvens

Tonhöjden bestäms av ljudets frekvens (det vill säga hastigheten på ljudvågornas vibration): högre ljud uppkommer vid högre frekvens. Det numeriska värdet för frekvensen anger antalet vibrationer per sekund. Enheten för frekvens kallas hertz och betecknas med Hz.

9., Decibel

Decibel är en måttenhet som används inom akustik för att mäta ljudnivån.

10., Ljudtyper inomhus

låter inuti

Luftljud är då materialstrukturen tar över ljud- och luftvibrationer som härstammar från mänskligt tal, musik och så vidare. Detta inkluderar överföring till andra rum och efterklang (reflektioner) i samma rum.

Stegljud genereras då källan är en dynamisk kraft som direkt berör strukturen: ett tappat föremål, en knuff, ljudet från steg, en maskin, utrustning, osv. monterade på väggar eller golv.

BG

Similar Posts