Studioakustik – hur man får perfekt ljud

Om vi har talang, kunskap och proffsiga tekniker, men musiken låter bara bra i hörlurarna i vår egen studio? Akustikförbättringar är lösningen i sådana fall. Genom att låta en expert uppgradera akustiken i studion uppnår vi att ljudet låter bra även från högtalarna. Fritt från eko och distorsioner. Vanliga problem: De flesta av oss som börjar lyssna seriöst på musik köper avancerad utrustning. Det känns bra ett tag men när vår kunskap och erfarenhet ökar hör vi mer och mer brister. Vi märker att det vi hör är inte exakt som i inspelningen. Ljudet störs av eko, basens kvalitet förvärras av de stående vågorna som är svåra att få bort, och som ovan, att musiken vi spelar in låter bra bara i vår egen studio. Låt oss testa. Välj 3 eller 4 CD-skivor. Ta dem med dig som referensskivor och spela dem i rum med olika akustiska egenskaper. Du kommer att uppleva att du hör ljudet annorlunda i ett mindre rum än i ett rymligt rum. Det är annorlunda igen i ett tomt utrymme och i ett fullmöblerat utrymme. Samma skiva låter annorlunda om det finns många glasytor i rummet där du spelar den och det är skillnad om väggarna är gjorda av betong eller gipsskivor – för att bara nämna de vanligaste exemplen. https://www.youtube.com/watch?v=1_wpWe_kI0w

Vad tyder då att akustisk dämpning kan vara nödvändig i vår studio?

Om du upplever när du lyssnar på skivor att basen eller de höga frekvenserna låter högre eller tystare än du hört dem tidigare i studion eller om volymen på vissa ljud och/eller musikinstrument är orimligt låg eller hög, kan ljuddämpning vara nödvändigt. Dålig akustik får inte avskräcka oss från att lyssna på musik. I de flesta fall får högtalarna eller ljudkorten skulden för det dåliga ljudet, eller kanske programvaran misstänks vara en potentiell felkälla. Men erfarna yrkesverksamma håller med om att perfekta högtalare och högtalarsystem inte finns. Någon som just har börjat göra musik kan snabbt lära sig vilka märken som är de vanligaste, vilka som anses vara bra. Således, om vi väljer bland dem – och placerar ut dem korrekt i studion – är det mycket troligt att det inte är instrumentens fel att vi inte får önskat sound efter många försök.

Hur kan vi förbättra ljudet?

Nu när vi är medvetna om att rummet där vi lyssnar på musik har en större påverkan på ljudet än vi trodde tidigare, kan vi börja arbeta på lösningen. Du har säkert hört talas om kända och erfarna ljudtekniker som snabbt upptäcker brister i akustiken i alla rum. När de lyssnar på sina referensinspelningar som de kan utan och innan känner de omedelbart vad de behöver fokusera på när de arbetar i en given studio för att producera ljud av hög kvalitet, även om de inte är i en studio av världsklass. De dåliga nyheterna är att det är väldigt få människor som har sådan talang, och därför måste vi dödliga hitta en annan lösning. För att producera musik som låter på samma sätt i alla rum som när vi spelade in den i studion, behöver vi behandla akustiken.

De viktigaste stegen för dämpning i akustiken

Minska ekon från sidorna – applicera basabsorbenter på väggarna höger och vänster från lyssningspositionen. Ljudabsorbenter på tak och golv – främst i rum med stor golvyta eller låg takhöjd, men det är också viktigt i hemmabiografer. Väggen bakom bildskärmarna – basen kommer att förbättras avsevärt om vi behandlar akustiken här. Dämpning på bakväggen eller uppsättning av diffusors för tydligare stereoljud. Basfällor – på många platser för tydligare bas. Medan vi uppgraderar akustiken identifierar vi de akustiska avvikelserna i studion genom att utföra akustikmätningar på plats. Vi erbjuder också lösningar mot avvikelserna genom lväggabsorbenter. Vi kan erbjuda installation av akustikutrustningen som behövs i studion samtidigt som vi mäter rumsakustiken steg för steg.

BG

Similar Posts