Rumsakustik – Gerillametoden

Den mest berömda geriljan i världen är Che Guevara. Han är bekant för många människor med sitt karakteristiska porträtt och sitt mössa med en röd stjärna. Här i Europa är snarare uttrycket partisan vanligt tack vare berättelserna om de härliga sovjetiska partisanernas härliga gärningar.

Rumsakustik - Gerillametoden

Jag vet inte riktigt hur nära Che Guevara kom till den akustiska dämpningen av rummet – eller musiken – under hans liv, men jag måste erkänna att jag helt enkelt fotoshoppade bilden ovan. Vi kan hitta den exakta definitionen av ordet gerilla på internet men nuförtiden använder vi också detta ord för ett annat fenomen.

Såsom geriljaträdgårdsmästarna som fyller stadens djungel med blommor och växter med sina egna förenklade metoder under täckning av mörkret. Vi kan använda denna metod också för att eliminera våra akustiska problem i rummet. Naturligtvis menar jag inte med det här att vi ska plantera en hel del blommor i studion.

De som inte är medvetna om när de behöver akustisk dämpning, vad är det och för vad det ger en lösning, läs detta först:

Vi kan närma oss rumakustik från teoretisk och praktisk sida.

För att uppnå ett bra resultat behöver vi båda dem men de är inte ömsesidigt exklusiva. Guerillaakustik föredrar det praktiska tillvägagångssättet, men vi kan också läsa om orsakerna i den här artikeln.

Det du absolut borde veta om teorin

room acoustics

Vi kan närma oss akustikproblemet från två sidor:

låga frekvensljud och mellan- / högfrekvenser. I små rum betraktas ljuden under 300 Hz som låga frekvenser, i dessa fall orsakar stående vågor problemet. Vi betraktar ljuden över 300 Hz som mellan- / högfrekvens, i dessa fall är reflektionerna problemet. I grunden kan vi säga att i ett litet rum hör vi ljudet från högtalarna över 300 Hz och rummet under denna nivå.

Vi kan betrakta mitt / höga frekvenser som energier som sprider sig radiellt, till exempel ljuset som reflekteras från ytan utan att tränga igenom det. Vid låga frekvenser är vågmetoden mer lämplig.

We can approach the room acoustics

  1. Figur


    partikelhastighet och ljudtryck

    ljudtryck

    partikelhastighet

    storlek på rummet

    Ljudet är faktiskt rörelsen av luftpartiklarna som resulterar i ett tryck på trumhinnan.

När ljudet sprider sig rör sig partiklarna fritt i luften som så kallade longitudinella vågor. När en ljudvåg träffar en hård yta som är akustiskt ogenomtränglig (vägg) krymper partiklarna, saknar ner och stoppar, överför de sin energi till väggen.

Ytan kommer att deformeras i viss utsträckning och när den återfår sin ursprungliga form returnerar den återstående energi till partiklarna och vågen kommer att starta igen i motsatt riktning, med andra ord reflekteras.

Partiklarna rör sig faktiskt inte till vågens spridningsriktning, de antar bara dess rörelse (se animerad bild). När de träffar en yta skapar de tryck på ytan och kondensationen av partiklarna ökar också lufttrycket.

På figur 2 kan du se hur partiklarnas hastighet och värdet på ljudtrycket ändras i rumets storlek med valfri riktning. På grund av de stående vågorna kan trycket vara konstant inte bara längs väggarna utan också vid 1/2 och 1/4 av rummets storlek beroende på frekvens.

Varför är det viktigt för oss att veta?

På grund av att vi kan dela upp de absorberande akustiska panelerna i två grupper. En av dem omvandlar partiklarnas kinetiska energi till termisk energi, dvs den saktar ner dem, den andra omvandlar trycket till kinetisk energi sedan termisk energi.

Därför är en dämpningspanel som arbetar med en långsam princip helt ineffektiv där partiklarna inte rör sig längre eller rör sig långsamt (dvs längs väggarna). Och dämpningsenheterna som transformerar trycket är ineffektiva där det finns litet eller inget ljudtryck (dvs långt från väggarna).


Vi kan behandla de höga / mellanfrekvenserna med de första dämpningspanelerna som bromsar hastigheten, och vi kan behandla de låga frekvenserna effektivt endast med de andra panelerna som absorberar trycket som för verktyg med acceptabel storlek.

Vad är gerilla (rum) akustik?

Tyvärr är akustik en komplex vetenskap som kräver inte bara bred kunskap om fysik och matematik utan också omfattande materialkunskap och ännu mer erfarenhet. Vad vi bara dödliga lätt kan få från dessa är erfarenhet.

Kort sagt betyder det följande:

Medan vi lyssnar på musik (eller ljud) i vår studio gör vår kompis förändringar i studion och vi observerar effekten av dessa förändringar på ljudet. Om vi ​​känner att musiken blev mer balanserad, detaljerad, förståelig, är den givna förändringen fördelaktig och värd att behålla. Om vi ​​hör det motsatta av dessa var det en oönskad förändring som måste undvikas.

Detta är ett rum som behandlas felaktigt.

What is guerrilla ( room )acoustics

Detta är ett rum som behandlas felaktigt.

Metoder i ett nötskal

Som en preliminär sammanfattning någon enkel metod med vilken vi enkelt kan ändra rumets akustik:

  • Din kompis håller en stor (och om möjligt en tjock) kudde i handen och flyttar den långsamt längs rumets vägg, främst i lyssnarens hörnen och i hörnen. Du kommer att höra ändringen omedelbart.
  • Tjocka gardiner och mattor eller mjuka säten och fåtöljer kan bara förvärra situationen eftersom du bara dämpar de höga frekvenserna av dem.
  • Du kan lägga en kudde på skrivbordet eller på blandningsbrädan framför dig som testar och därmed förvrängningar på grund av kamfiltereffekten.
  • Böcker är gjorda av papper som är tillverkat av trä. Deras specifika tyngdkraft är 0,7-1,2 g / cm3, vilket är ganska betydande, varför de dämpar väl lågfrekvensljudvågens hastighet.
  • Därför kan en basfälla göras av dem. Det är värt att placera dem främst i hörnen eller före fram- och bakväggen. Det är värt att lämna ett luftgap på 10-20 cm mellan väggen och dämpningspanelerna. Använd gerillametoden också för att bestämma den optimala positioneringen.

Om du hittar rätt position markerar du det för att kunna placera en lämplig dämpningsenhet eller lämna det förskjutna föremålet där.

Naturligtvis använder vi den här metoden främst för att förbättra akustiken i ett befintligt rum och i detta fall kan vi bara prata om kompromisser. Om du vill ha ett rum med perfekt akustik måste det vara ett rum speciellt designat och byggt för studioändamål, och den vetenskapliga strategin är användbar även i planeringsfasen.

Känsla

Eftersom vi gerillor inte har seriös mätutrustning måste vi främst lita på våra öron.(eller ring Perfect Acoustic https://perfectacoustic.se/akustisk-matning/) Tyvärr är detta inte riktigt bra eftersom vårt hörsel är mycket subjektivt.

Vårt känslomässiga tillstånd, trötthet och de akustiska omständigheter vi upplevde innan testningen påverkar vår hörsel. Dessutom anpassar vår hörsel lätt till omständigheterna. Du kan enkelt testa det om du till exempel minskar den låga frekvensen med 6dB på EQ för din befintliga återgivningsapparat och sedan lyssnar på musiken på den här inställningen ett tag, t.ex. i 10-20 minuter.

Efter 20 minuter känner du inte den mindre basen, men om du återställer sedan EQ till 0dB kommer du omedelbart att känna förändringen. Naturligtvis kan du göra samma sak med de höga frekvenserna.

(Bland annat är det därför det är värt att lyssna på referensmusik under mixning och ha en vila på minst 10 minuter på varje timme.) För att eliminera detta fenomen är det värt att använda metoder som du kan utesluta kompensationen- förmågan hos din hjärna.

This is a room treated improperly.

Detta är ett rum som behandlas felaktigt.

Mikrofoner avkänner frekvenserna i alla fall objektivt och ständigt.

Du kan utföra alla nödvändiga mätningar med gratis Room EQ Wizard-programvaran, endast en mätmikrofon behövs om möjligt. Om du behöver en automatisk korrigeringsprogramvara kan du hitta mycket på internet, den mest populära kan vara IK Multimedia ARC-2-system. Gratis lösning är MathAudio Room EQ VST / AU och Foobar2000 plugin. Gratis nedladdning här:http://mathaudio.com/

Låt oss se detaljerna

Lyssnarrummet i din hemmastudio underlättar redan din uppgift eftersom du inte behöver skapa korrekt ljud överallt i rummet. Det räcker för att få korrekt klingande på den plats där du sitter medan du blandar. Det lyfter belastningen från axlarna eftersom det blir mycket lättare.

tilt sound absorbing panel

Som ett första steg bör du observera vad du har lärt dig om korrekt placering av bildskärmar och installera dem där det är optimalt enligt detta.

Detta är viktigt för att lyssna på hög kvalitet.

Även om åsikter varierar är det lämpligt att ta bort bildskärmarna från miljön med någon slags vibrationsabsorberande lösning. Placera möbler, mattor och gardiner i rummet uppdelat symmetriskt på höger och vänster sida om möjligt för att förhindra att stereobilden skadas. (Det finns ingen mening med att behandla akustikproblem i ett tomt rum om det ändras efter möbler.

Du kan också använda gerillametoden för det.

Om rummet har hårt golv är det verkligen mycket användbart att lägga en matta under skrivbordet och stolen som ett första steg. Håll fönstren och dörrarna stängda under tiden eftersom de ger ytterligare utrymme till rummet som påverkar därmed akustiken avsevärt.

Om ditt rum är mycket litet (2×2 eller mindre) och har dörrar (dörr) som är placerade symmetriskt jämfört med rummet, kan du försöka hålla dörrarna öppna när du ökar därmed storleken på rummet, vilket verkligen är fördelaktigt för att uppnå god akustik.

Om du funderar på att uppnå bättre resultat med stängda dörrar måste du hålla dem stängda endast när du fattar viktiga blandningsbeslut. Studioens fina utseende måste vara den minst viktiga aspekten för en bra ljudtekniker.

Dämpning av reflektionerna

acoustic reflexion

Eftersom vårt mål är att bara höra ljudvågorna som kommer från högtalaren (gröna pilar) är därför det första och viktigaste elementet för att förbättra rumsakustiken att förhindra tidiga reflektioner och ekon (röda pilar på vänster sida).

När det gäller en hemmastudio kan vi snarare överväga deras dämpning men vi kan också uppnå utmärkta resultat genom detta. Du kan se på bilden att dämpningsmaterialet som är placerat till en tillräcklig punkt (gul rektangel på höger vägg) absorberar de indirekta ljudvågorna och att de inte återspeglas i vårt örons riktning. (Åtminstone inte i samma utsträckning)

Primära reflektioner kommer inte bara från sidoväggarna utan från alla ytor.

Om sidoväggen till exempel är längre än taket kommer de tidiga ekonna förr därifrån. Naturligtvis måste de också dämpas men eftersom riktningsförhöret är bättre horisontellt än vertikalt därför dämpar vi först reflektionerna från höger och vänster sida.

Tidiga reflektioner kommer också från vårt skrivbord och från blandningsbrädan eftersom dessa är belägna närmast oss och högtalarna. Vi kan undvika dessa endast genom lämplig placering av enheterna.

Det finns ingen mening med att göra alla reflekterade ljud helt upptagna när vi uppnår en så kallad anekoisk kammare som inte är lämplig för att lyssna på musikinspelningar. Du kan hitta mätmetoden och värdet för standard efterklangstid (RT60) som krävs för storleken på vårt rum.
Naturligtvis måste vi applicera dämpning för båda sidor, på bilden placeras den bara på höger sida för att visa skillnaden.

Porösa absorberande material:

De akustiska problemen på mitten / höga frekvenser tillhör reflektionerna – som vi redan vet – så måste vi minska hastigheten här. Vi kan hantera detta genom att leda partiklarna till ett sätt där de träffar det högsta antalet väggar utan att drabbas av någon riktningsändring.

Såsom de rörformade formationerna som de måste gå igenom. Därför, om vi leder ljudet i ett sådant material, kommer partiklarna som rör sig bland materialets fibrer och kontinuerligt träffa fibrerna att förlora sin kinetiska energi, sakta ner och sedan stoppa.

Allmänt ljudabsorberande kapacitet för det öppna cellens akustiska skum

10 cm tjock, monterad direkt på en hård vägg Effektiv vid frekvenser över 600Hz
5 cm tjock monterad direkt på en hård vägg Effektiv vid frekvenser över 1000Hz

De ljudabsorberande panelerna gjorda av Perfect Acoustic är betydligt effektivare för att slå de låga frekvenserna än de lätta specifika produkterna som erbjuds av andra producenter. Till exempel är en panel på 10 cm utrustad med akustisk ull och placerad 10 cm från väggen nästan lika med dämpningseffekten av en akustikpanel på 20 cm monterad direkt på väggen.

Förklaringen på detta fenomen är att ljudvågorna som går igenom materialet träffar väggen när de kommer ut ur dämpningspanelen på baksidan, vilket återspeglas från var de måste gå igenom dämpningspanelen igen, så att avståndet de utförde i materialet fördubblas.

Det är användbart att veta att fodermaterialets densitet inte bara bestämmer dess absorberande utan också dess reflekterande kapacitet.

De tunga och täta materialen (70-90 kg / m3) absorberar de lägre frekvenserna väl, men de kan spegla de högre frekvenserna. Det är därför skummet, styrofoam xps, etc. inte är i stånd att dämpa låga frekvenser.

Absorptionskapaciteten för material som är tätare än 48 kg / m3 minskar mot de höga frekvenserna.

Det är viktigt att veta att skummet, gardinen, mattan etc. och dämpningspanelerna gjorda av tunt, poröst material inte är basfällor eftersom mycket tjockare och alltså tyngre fodermaterial skulle behövas för dem, vilket är opraktiskt i små rum.

Dessutom är det viktigt att veta att även om dessa är akustiska isolerande material, kan vi inte avsevärt minska ljudet som lämnar eller anländer till rummet genom deras användning. De kan bara reducera mängden reflekterat ljud, därför måste vi tillämpa en annan lösning om vi vill skapa ett akustiskt isolerat rum, t.ex. för ostörda inspelningar.

room acoustics design with acoustic absorbers

Jag vill inte bygga eller köpa en dämpningsenhet …

Tyvärr måste vi acceptera att den dåliga akustiska miljön kommer att döda musiken.

Hitta den första reflektionspunkten:

Det är praktiskt att placera dämpningsenheterna på stativ så att vi lättare kan flytta dem i studion när vi letar efter deras optimala position med vår gerillametod. Dämpande enheter som står på fötter är särskilt praktiska i hemmastudioer där rummet inte bara fungerar som en inspelningsstudio.

I sådana fall kan vi lägga bort de enheter som är i vårt sätt och ersätta dem – t.ex. framför dörren eller fönstret – bara när vi blandar eller lyssnar på musik. En annan fördel med enheterna på stativ är att vi kan installera dem längre från väggen eftersom de är mer effektiva där – som vi redan vet – än placerade direkt på väggen.

Find the primary point of reflection the room acoustics

Hitta den primära reflektionspunkten

Vi kan beräkna den första reflektionspunkten med den här länken, men vi kan själv bestämma den. Använd en av de populära geriljametoderna, spegeln trick!
Sitt framför de på rätt sätt placerade och installerade högtalarna i den valda hörselpositionen för att vara vid spetsen på den likartade triangeln som består av högtalarna och ditt huvud.
Din gerillakamrat placerar en spegel mot väggen i högtalarens höjd och går mot dig medan du lutar den kontinuerligt på väggen.

Det ögonblick du uppfattar högtalaren i spegeln är positionen för den första reflektionen. Detta gäller båda högtalarna.

Find the primary point of reflection room acoustic

Hitta den primära reflektionspunkten

Markera denna punkt och placera där en medelstor absorberande panel. 1x1m är mer än tillräckligt, vi behöver inte längre avstånd. Om du har mindre utrymme än att mitten av panelen ska vara i samma nivå som dina öron och sammanfalla med den markerade punkten. Applicera samma på väggen på andra sidan!
Du kan titta på den här processen på video i RODE Microphones serie Studio Rescue.

room acoustics reflexion (2)

Tidiga ekon kan komma inte bara från sidoväggarna utan också från bakväggen och taket

Förutom de första reflektionerna som genereras på sidoväggen bör du också dämpa takets del ovanför ditt huvud. Du kan använda samma lösning för det som vi gjorde för att dämpa sidoväggen.

I princip placerar du dämpningspanelen ovanför huvudet och dess centrum måste sammanfalla med huvudet mitt. Om din panel inte är tillräckligt stor bör du flytta den mindre panelen till den punkt där bästa ljudet uppnås genom att använda gerillametoden.

Precis som för sidoväggspaneler gäller det samma här att du inte ska fästa det direkt på taket utan lämna 10-20 cm luftgap mellan dämppanelerna och taket. Om du fixerar en dämpningspanel på 20 cm eller tjockare i taket, är det lämpligt att installera den diagonalt i hörnet eftersom du kan minska något också de lägre frekvenserna med detta. Var noga med att fixa enheterna som är installerade i taket ordentligt för att undvika att de faller på huvudet eller på enheterna!

Du bör också följa samma välkända metoder på bakväggen.

Om bara ett begränsat antal dämpningspaneler finns tillgängligt installerar du det i linje med högtalarna i nivån på dina öron på både höger och vänster sida. Om du har tillräckligt med antal paneler kan du täcka även hela bakväggen.
Var noga med att inte dämpa alla väggar i rummet i 100% eftersom du får ett rum med tråkigt, lådliknande ljud.

Installera bara antalet dämpningspaneler som minskar defekten! Om du får för tråkig ljud, försök att placera dämpningsenheterna asymmetriskt på motstående väggar. Det betyder att om det finns en dämpningspanel på ena sidan, inte placera någon på den andra sidan, mittemot det! Använd därför snarare paneler med mindre yta.

Akustiska diffusorer

Pyramid acoustic diffuser (3)

Pyramid akustisk diffusor (3)

Förutom absorptionen av ljudvågor är det andra möjliga elementet som förbättrar akustiken den så kallade akustiska diffusorn. Den absorberar inte utan sprider de krossande starka ljudvågorna till flera små svagare delar. Vi använder dem främst om vi vill ge en illusion av ett större rum jämfört med vårt befintliga rum.

Vi kan lägga till den så kallade AIR – luftighet – till vårt annars lilla rum genom att använda det. Endast fantasi begränsar de hemmagjorda akustiska diffusorerna, men det är viktigt att veta att du måste göra exakta beräkningar för att uppnå den perfekta lösningen eftersom den felaktiga spridningen snarare förvärrar akustiken i ett rum.

Dessa felaktiga spridningar finns i alla genomsnittliga hemmastudioer och tror därför inte att en felaktigt planerad och uppmätt akustisk diffusor fungerar underverk när den installeras där!
Det är bra att veta att en riktig diffusor bara kan utföra sin välsignelse ordentligt – det vill säga att skapa ett verkligt diffusorutrymme – om alla följande villkor är uppfyllda innan installationen:

Det är användbart att veta att en riktig diffusor kan göra sitt bästa på rätt sätt

–Det är användbart att veta till rätt diffusor kan göra sitt bästa på rätt sätt

  • Linjärt frekvenssvar (+/- 2dB skillnad)

  • Efterklangstiden är nästan densamma i hela bandbredden

  • Efterklangstiden är densamma i alla delar av rummet

  • Reflektioner är desamma i alla delar av rummet

    De 99,9% av de genomsnittliga hemrummen uppfyller dessa kriterier först efter installation av akustisk dämpning av korrekt kvantitet och kvalitet.

qrd diffuser color (4)

qrd diffusor

Effektiv funktion av diffusorer kräver inte ett utrymme med tillräcklig storlek.

Följaktligen används det i lyssningsrummet på ljudstudior främst på bakväggen mittemot eller mellan högtalarna. Med dem hör du som om rummet var större än det faktiskt är. Ditt skrivbord eller blandningsbräde kan också fungera som en diffusor, därför testar vi dem med ett skum, täcke eller kudde på dem. Du kan utesluta de reflekterande ljuden och därmed kamfiltereffekten med dem.

Om du hör en detaljerad och mindre förvrängd ljud den här gången, måste du även störa dessa punkter. I de flesta fall är detta endast möjligt genom att ändra enhetens position eftersom ingen vill täcka hans / hennes blandningsbräde med skum.

Fortsättning följer…

Kategorier: Tutorial