PreSonus Eris E5 aktiv tvåvägsstudion bildskärmsgranskning

1995 grundade Jim Odom och Brian Smith PreSonus, vars yttersta mål är att erbjuda professionell ljudkvalitet till ett överkomligt pris.

Presonus Eris E5-skärmfunktioner nära fält:

Presonus-Eris-E5-Studio övervakningsmoment

Frekvensöverföringen från 53 Hz till 22 kHz, vilket är väldigt bra jämfört med andra studiomonitorer av denna storlek och pris, vi kan höra alla detaljer du kan förvänta dig av bra studiomonitorer. Delningsfrekvensen har en 3 kHz, 45-watts Kevlar-subwoofer, en 35-watts lågviktssidesdome-diskant och en 70-watts klass AB-förstärkare.

En akustisk öppning i frontpanelen ger den perfekta basfrekvensen. Både mellanområdet och högområdet kan varieras och ytpassfiltret och det akustiska utrymmet kan justeras. Begränsning av utgångsström, RF-störning, överhettning, övergående och subsoniskt skydd ökar enhetens livslängd. Klart, icke-resonant ljud garanteras tack vare den optimerade, resonanta inre förstyvningen. Symmetriska XLR / 6,3 mm och asymmetriska RCA-ingångar finns på bakpanelen. Det kontinuerliga maximala ljudtrycket är 102 dB. Inget behov av för högljudda högtalare i små till medelstora studior. Den laminerade ljudpanelen av fiberplatta med medelhög densitet är 17,8 x 19,5 x 26 cm och väger 4,63 kg.

Ljudkvalitet

eris e5-högtalare

Naturligtvis är det viktigaste ljudkvaliteten. Eris E5 erbjuder stabil och utmärkt ljudkvalitet. Ljudet är neutralt, platt, vilket är viktigt för en bra studiomonitor. Mellanrummen var tillräckligt sofistikerade, topparna var lite för skarpa och behövde anpassning. Bas är där PreSonus stöter på svårigheter. Det här är trots allt studiomonitorer, så vi förväntade oss inte att det dundrade basen, men bottenänden kunde ha varit lite mer accentuerad. Återigen behövdes vissa justeringar för att vara nöjda. Det är värt att notera att det här är studiomonitorer, inte stereohögtalare. Välj inte dessa högtalare om du vill bultande bas.

Denna närbildskärm är dock perfekt för studioanvändning. De är tillräckligt höga för att vara i ditt närområde, och detaljerna som vi vanligtvis inte hör på stereohögtalare var definitivt urskiljbara under Eris E5: s repetition. Även om det inte är så sofistikerat som de dyrare modellerna, kan det definitivt mixa och strömma musik på en högre nivå än allmänna högtalare.

Designkvalitet

Många studioskärmar är gjorda med ett besvärligt hölje i massivt trä. PreSonus Eris E5 är märkbart lättare än vissa andra högtalare, varför vi kan anta att de är billiga och av dålig kvalitet. Lyckligtvis är detta inte fallet. Massiva material av hög kvalitet användes i konstruktionen.

Kevlar lågfrekventa induktorer har starka värmebeständiga egenskaper, föredras vid tillverkning av högtalare och med goda skäl. Detta solida material bidrar mycket till att förlänga din högtalares livslängd. Extern störning minimerades också. Även om detta löstes ganska effektivt, var det fortfarande inte perfekt, särskilt vid låg volym, eftersom viss väsande kunde höras. Du kanske vill ta bort andra elektroniska enheter, till exempel telefoner, från högtalarna. Detta hjälper till att minimera störningar.

inställningar

Presonus Eris E5 låter dig justera mitt och diskant med knapparna på högtalarens baksida. Du kan justera varje frekvens för bästa ljud. Många billigare studioskärmar har inte den här funktionen. Naturligtvis är det mycket viktigt att ha rätt akustik i studion. För att göra detta måste akustisk behandling av väggarna tillhandahållas. Det är tillrådligt att söka hjälp från en akustikspecialist och låta utföra en akustisk mätning som kan användas för att bestämma exakt var och vilken typ av akustisk panel rekommenderas att placeras. Bredband akustiska paneler behövs i rum där efterklangstiden (ekot) är högre än referensvärdet, i studiorna är dämpningen av ekot ännu viktigare. Med Giga baspanel med membran kan vi säkerställa optimering av basljud. Om din studio har stora glasytor rekommenderas det definitivt att du köper även ljudisolerade gardiner, eftersom glasets släta, hårda yta speglar ljud.

Det är möjligt att justera högtalarens akustiska utrymme på tre sätt, beroende på högtalarens placering. Dess utseende är delikat, återhållsam, kanske lite tråkig.

Ingångar

Du är inloggad på G5

Det finns tre anslutningsalternativ. Obalanserad RCA-ingång, balanserad TRS och balanserad XLR. Att använda olika anslutningsalternativ är särskilt bra om du redan har kablar av god kvalitet. En RCA-kabel ingår i högtalaren, men du kanske också vill köpa en TRS- eller XLR-kabel.

PreSonus Eris E5 är verkligen prisvärd, särskilt med tanke på de tjänster den erbjuder. Få studioskärmar lyckas erbjuda det här priset, men ändå ger de goda prestanda.

E5 erbjuder utmärkt kontroll för att ställa in frekvensrespons och akustik. Förutom standardförstärkningskontrollen finns även knapparna för mitt- och övre räckvidd på enheten. Med dessa knappar kan du öka eller minska förstärkningen för varje intervall upp till 6 delar.

Akustisk rymdkontroll gör att Eris E5 kan integreras perfekt i alla rum eller miljöer. Det kommer att kompensera för frekvenserna baserat på monitorn. Till exempel händer det ofta att när högtalaren är nära väggen blir basljuden mer uttalade och förvränger ljudet. Men med dessa ändringar kan vi korrigera dessa fel.

För vem rekommenderar vi Presonus Eris E5-högtalaren för?

Med tanke på dess lite svaga bas, tror vi att för producenter som gillar Hip-hop eller andra liknande genrer som är starkt beroende av bas, kanske detta inte är den perfekta högtalaren. Men annars är högtalarna lämpliga för ett brett utbud av musiker, särskilt med mångsidigheten för kontrollerna på bakpanelen.

För nybörjare, ljudtekniker eller hobbymusiker och proffs, kan Eris E5 vara ett utmärkt val som fungerar bra i en mängd olika miljöer. Dessa skärmar är prisvärda, lätta att bära och bra att använda beroende på miljö. De låter neutrala, diskanten och mellanområdet är tillräckliga efter en viss justering. Basljuden är å andra sidan inte tillräckligt starka för Presonus-modellen.

Skriven av Róbert Polgár