Panasonic DP-UB9000 Blu-Ray Player Review

Panasonic Blu-ray-spelaren kan kategoriseras i ett högt prisintervall bland liknande produkter, men när vi väl har provat det kan vi säga säkert att om vi talar om en Blu-ray-spelare kan den här modellen vara den riktiga!

Låt oss ta en närmare titt!

Panasonic-dp-ub9000-Blu-Ray-spelare-2.

Spelarens framsida och sidor är gjorda av tjockt aluminium, puritaniskt, enkelt i utseende. Baksidan har många utgångar, 7.1 utgångar, optiska, koaxiella och HDMI-utgångar för integration med hemmabiosystem och dedikerade stereo RCA- och XLR-anslutningar för ljudsystem.

bakplatta dp-ub9000

Det finns också en separat HDMI-anslutning som kan väljas från menysystemet och fungerar som en separat ljudutgång. 2 USB 3.0-portar kan upptäckas på frontpanelen, och en Ethernet-anslutning på bakpanelen och en Wifi-anslutning finns också på enheten. Diskenheten tillverkades med ett tvålagerschassi, fäst på den tjocka stålplattan för att minska vibrationerna.

Extra funktion

panasonic-ub9000-binnen

Ljudkretsen har fått sin egen dedikerade strömförsörjning för att maximera ljudkvaliteten och få fram bästa möjliga ljud. De analoga utgångarna är också utrustade med en speciell krets för spelaren. HCX, eller Hollywood Cinema Experience-bildbehandlingsmotorn, garanterar levande, perfekta bilder.

HR Optimiser förbättrar tonkartan för HDR-bilden, tar hänsyn till skärmens ljusstyrka och justerar bilden för att ge spelaren en så detaljerad bild som möjligt, särskilt för vita och ljusa detaljer. Spelaren känner också igen Dolby Vision-filmer och kringgår HR Optimiser-funktionen.

Den har också WAV, FLAC, AIFF, ADC-funktioner och fungerar med ett 32-bitars / 768 kHz DAC-chip och väger 7,8 kg. Stöder också Dolby True HD, Dolby Atmos, DTS-HD Master Audio och DTS: X

Streaming är också möjligt, så till exempel är Amazon Prime Video, BBC iPlayer, Netflix också installerade på enheten.

DP-UB9000 fjärrkontroll

Fjärrkontrollen är bakgrundsbelyst med tjocka och beröringskänsliga knappar. Det finns 6 inställningsalternativ i menyn, vilket i sin tur är ganska komplicerat och vissa inställningar är onödiga. (Det finns till exempel inget behov av att aktivera eller inaktivera Dolby Vision och HDR10 + -stöd i menyn om du kan slå på spelaren automatiskt.) Det finns inget DVD-ljud och SACD-stöd. Bildförbättringsfunktionen har imponerande prestanda, även om Pioneer UPD LX500-spelaren i en kategori med liknande funktioner fungerar med hårets bredd för ännu mer perfekt bildförbättring.

Är inte Blu-ray-spelare föråldrade?

Det är sant att internet- och streamingleverantörer har tagit över seriens och filmfans dominans idag, men tiden för Blu-ray-spelare är långt ifrån över. Naturligtvis är numera bara Blu-ray-spelare som har extra funktioner och har anpassat sig till modern teknik värda något. Eftersom de nya typerna av DVD-skivor inte är kompatibla med de gamla typerna av Blu-ray-spelare har tillverkarna uppgraderat DVD-spelarna och tillåtit att vissa applikationer för direktuppspelningstjänster online kan köras.

En film med Blu-ray-kvalitet kan ge en mycket trevligare, tydligare bild med högre upplösning på en modern spelare av god kvalitet än online-streamingleverantörer. De säljer också mycket billiga spelarkategorier, när vi köper måste vi överväga om vi har en projektor eller 4K TV, eller hur mycket vi kommer att använda spelaren, för om vi bara tittar på en film på den en eller två gånger är det onödigt att investera i en dyrare bit. Å andra sidan är det mot Blu-ray-spelare som Netflix och andra streamingleverantörer erbjuder många gånger det antal DVD-skivor som kan köpas. Om du å andra sidan vill ha en äkta 3D, realistisk och sann filmupplevelse lutar skalorna tydligt mot Blu-ray-spelare, eftersom en online-streamingtjänstleverantör aldrig kommer att kunna sända samma bild och ljud som en Blu -stråle. -spelare.

Testa

Vi testade Panasonic-spelaren i ett medelstort filmrum. År 2018 gick det historiska filmdramat Mary Queen of Scots på bio, och vi började vår repetition för spelaren. Vi upplevde mycket vackra, tydliga bilder, exakt och dynamisk produktion. Detta följdes av krigsfilmen Free State of Jones 2016, med Matthew McConaughey i huvudrollen. Panasonic gav levande, tydlig bildkvalitet, vi upplevde utmärkt färgbalans och spelaren presterade ganska bra när det gäller ljud.

Hemmabioakustiken var adekvat, ljudabsorberande och diffusorelement på väggar och tak, och ljudabsorberande gardiner framför fönstret säkerställer den perfekta ljudkvaliteten.

Vi var dock inte helt nöjda med musiken eftersom det finns en Blu-ray-spelare som presterar bättre i detta avseende jämfört med Pioneer UDP LX500 Blu-ray-spelare, Panasonic ligger lite efter konkurrensen när det gäller precision, rytm och dynamik, men när det gäller bildupplösning, prestanda och ljud har Panasonic DP-UB9000 bättre klarhet.

Blu-ray-spelarens era är inte över, vilket framgår av den uppgraderade Panasonic Blu-ray-spelaren med modern teknik. Designers och tillverkare går framåt med åldern, varför moderna Blu-ray-spelare har utrustats med extra funktioner som tillgång till online streamingtjänster. Panasonics bildupplösning är fantastisk, producerar mycket vackra, balanserade färger, klart och skarpt ljud och mycket bra prestanda. Några av konkurrenterna ligger lite efter när det gäller noggrannhet och dynamik, med DVD Audio och SACD-stöd saknas. Det finns också en bättre musikspelare än Panasonic. Menyalternativen är komplicerade och lätta att förväxla med, och vissa menyalternativ är till och med helt onödiga.

För dem som insisterar på en äkta filmupplevelse och perfekt bildkvalitet är det värt att välja Panasonics ganska dyra Blu-ray-spelare.

Skriven av Róbert Polgár

Similar Posts