Först av allt, vad är överdämpning !?


Efterklangstiden bestäms för varje rum, och det är inte tillrådligt att överskrida det eller överdämpa det. Vi kan bestämma detta efterklangstidsintervall med beräkningen av m3 luft som i en teater, bio, studio eller bara i ett vardagsrum (som fungerar som ett musikrum också). I akustiken anses ett rum vara överdämpat om den givna efterklangstiden minskar i den utsträckning att vi får en kvasi-anekoisk kammare. Vi kanske överdämpat bara reflektionen av de högre frekvenserna som totalt dödade de höga tonerna och även vår känsla av rymd.

Vilka är symtomen på ett överdämpat rum?

  1. Betydande minskning av känslan av rymden.
  2. De höga frekvenserna dör för snabbt.
  3. Dödande mellanrum.
  4. Upphör av den mänskliga röstens luftighet.
  5. De låga frekvenserna tuggar och blir livlösa.
  6. Musiken omger inte dig, den låter bara på framsidan i ett plan och inte i 3D.
  7. De höga frekvenserna kan döda men basen pressar örat ännu mer för att de inte har dämpats.
    Denna typ av överdämpning är lätt att identifiera.
    Du behöver bara titta på möblerna i ett rum och kanske kontrollera väggarnas typ och skick. I de flesta fall leder den många felinformationen till att rummet dödas.

Vilka är dessa missuppfattningar eller felkorrigeringar på internet?


En typ av dessa: de oavsiktliga felkorrigeringarna, informationen mottagen från inkompetenta personer eller forum. Eftersom människor där upprepar varandras falska råd har den muntliga traditionen inbäddats i allmänhetens medvetenhet som en uppenbar sanning.

Tänk på några exempel på missuppfattning:

Vi borde sätta mattor på väggen för att ta av basen.
Detta är en av de värsta metoderna eftersom en matta inte kan ”hantera” lagfrekvenserna men ju mer den kan hantera de högre frekvenserna. På det här sättet har vi redan dämpat frekvenserna över 1000Hz.
Den andra fruktansvärda lösningen är gardin i hela rumets bredd eller längd. Med denna metod uppnår vi samma resultat som med ”mattor på väggen” -metoden.

Vi bör använda gardiner där det finns fönster. Men om det är möjligt bör vi använda dem i fönstret och vi måste bara placera dem framför fönstret för att dämpa reflektionen av glaset något. Men i motsats till plakaternas missuppfattning – nämligen att du bara behöver en enorm tjock gardin och en enorm matta och akustiken är klar – bör du använda mycket mer och mer komplexa material.

Om du fortfarande använder mattan, använd inte den på hela rummet. Om det är möjligt placerar du det bara på ytan mellan sittpositionen och högtalarna. På det här sättet lämnar vi lite surroundljud för rummet.

Det andra stora problemet är tapeter. Speciellt den tjocka skumtapeten, ullspånen och den spridbara tapeten. Dessa material dämpar signifikant frekvenserna över 2000Hz. När vi använder dem för en enorm yta – i hela rummet – undertrycker vi dessa ljud därigenom.

Ibland överdriver ägaren det och sätter för många paneler i rummet och har ingen aning om vad som ska placeras där.

Tänk på ett exempel:


Jag blev nyligen uppmanad via telefon att komma och se ett rum på 4x4m utformat för att uteslutande vara ett hi-fi-rum som hade behandlats akustiskt men av någon anledning låter det inte som de ville.
Vi enades om att jag bara kunde arbeta med materialet som han använde, vilket inte var en lätt uppgift.
Efter den första mätningen fick jag följande resultat:
Det visar RT60 efterklangstid. Ett rum av denna storlek bör vara ungefär mellan 0,3 och 0,4.

 

room is over dampened

 

I detta rum har 25 akustiska paneler placerats överallt utom där de borde ha placerats. Som vi ser är rummet redan överdämpat över 120Hz. Men det är inte i balans med de låga frekvenserna. Teoretiskt kan lagfrekvensen inte överstiga de höga frekvenserna med 125% eftersom ljudbalansen bryts.

Låt oss se vad vi kan uppnå med 15 akustiska paneler applicerade på rätt plats. De andra panelerna togs ut ur rummet.

room acoustic treatment

 

Som vi ser kan efterklangstiden i rummet justeras snyggt som ständigt ligger mellan 0,3 och 0,4.Naturligtvis upphörde det tråkiga ljudet, utrymmet öppnades och de låga frekvenserna undertrycker inte de höga frekvenserna längre.
Jag kunde räkna upp många liknande exempel men det skulle vara för tråkigt. 🙂

Avsiktlig felkörning:


Tyvärr orsakar den här typen av felkorrigering mer skada på klienten än någon av ovanstående faktorer eftersom det inte bara förstör akustiken utan också tömmer vår plånbok.

Dessa är till exempel:

  • skum
  • Frigolit
  • xps
  • tapeter och liknande material på några millimeter
    och listan fortsätter.

Dessa produkter som material är inte lämpliga för att dämpa ljudet i hela frekvensområdet eller för att sprida ljudet. Förstör därmed ljudbalansen i rummet. De är lämpliga för att dämpa ljud över 600Hz och 1000Hz i genomsnitt.

De är dock mycket lämpliga för detta ändamål. Det enda problemet är att antingen de musikaliska ljuden eller den mänskliga rösten kan gå mycket lägre än det intervallet. Följaktligen försvinner ljudets ojämnheter och de tenderar att låga frekvenser. Men eftersom han / hon vill dämpa huvudsakligen de låga frekvenserna uppnår han / hon exakt det motsatta med dessa produkter.

Naturligtvis är klienten nöjd efter den första lyssnaren, för om han / hon klappar kommer inte rummet att lämna så mycket. Det enda problemet är att klapp låter runt 1000Hz.

För att dämpa låga frekvenser tillsammans med höga frekvenser bör vi använda en hög specifik vikt, tätt, fibröst material. Vi måste använda minst 90 kg / m3 absorberande material för att absorbera mindre höga frekvenser än mittfrekvenser.

Varför ska vi göra så eftersom också de höga frekvenserna behöver dämpas?


Vi behöver egentligen inte bry oss om höga frekvenser för om vi börjar behandla de låga frekvenserna kommer de höga frekvenserna också att vara involverade. Nästan allt dämpar de höga frekvenserna och det är mycket lättare än att dämpa de låga frekvenserna. Det beror på de mycket korta ljudvågorna. Om vi mäter ett genomsnittligt vardagsrum kan vi se hur möblerna och föremålen i rummet ensamma dämpar dem:

Acoustic measurements

 

Här kan vi se ett genomsnittligt vardagsrum på 40m2.
Om du tittar noggrant avviker den avsevärt från den genomsnittliga efterklangstiden på 0,4-0,5s. Möblerna och de mjuka föremålen i den har emellertid redan dämpat mycket i de högre frekvenserna, vilket skapar därmed de obalanserade ljuden.

Återigen ett fint exempel på ett rum med skum:


På nästa diagram visar jag efterklanget av en studio fylld med skum medan ägaren hävdar att studion redan har behandlats men ljudinnehållet inspelat i hans rum låter fortfarande annorlunda än i hans väns studio. Jag vill tillägga att vi pratar om en källare omgiven av betongväggar.

Again, a nice example of a room with foams:

Titta på de resultat vi fick efter behandlingen. Naturligtvis togs skummen bort från väggen

Rummet är överdämpat. Först av allt, vad är överdämpning !? Efterklangstiden bestäms för varje rum, och det är inte tillrådligt att överskrida det eller till

Det var ett rum på 3mx4,5m.
Tyvärr var vi tvungna att använda mycket trä och lädermembran på grund av betongväggarna, men resultatet talar för sig själv.

Vad ska jag göra om vårt rum är överdämpat?


Ta bort de mjuka sakerna från väggen.
Om det är möjligt att ta ut några av mattorna, låt oss göra det! Du bör bara lämna det som är nödvändigt mellan dig och högtalaren.
Kasta ut skum och styrofoams om det finns några.
Om det finns för många akustiska föremål är det värt att ta ut några av dem och lämna dem bara på huvudplatserna som hörnen och de primära och sekundära reflektionspunkterna.

Om till exempel väggarna är gjorda av gipsskivor eller trä är rummet nästan överdämpat men det återstår fortfarande !?

Använd spridare! Diffusorerna sprider och absorberar delvis ljuden. Det beror också på användningen av material.

Om det finns många mjuka föremål i rummet bör du använda diffusorer tillverkade av blockboard. Dessa diffusorer höjer och sprider avsevärt de höga frekvenserna men siffrar också basen tack vare trä.

Om du fortfarande behöver akustiska paneler och inte bara diffusorer är det värt att använda skinnmembran akustiska paneler eftersom dessa knappast påverkar ljudet över 600 Hz utan mjuknar reflektionerna. Deras förmåga att absorbera basen är dock betydligt högre än för de klassiska absorberande akustiska panelerna.

Om du överväger att ha problem bara under 150Hz rekommenderas att du endast använder dubbelt trämembran.

Det viktigaste är att skapa en linjär ljudmiljö.

Tack för att du släppte.

Kategorier: Blog