Först av allt, vad är överdämpning!?

Varje rum har sin egen efterklangstid, och det är inte rekommenderat att överskrida den eller överdämpa den. Vi kan bestämma intervallet för efterklangstiden genom att beräkna rummets volym i m3 som i en teatersal, bio, studio eller bara ett vardagsrum (där man lyssnar på musik). Inom akustiken anses ett rum vara överdämpat om den givna efterklangstiden minskar i den utsträckning att vi nästan får en anekoisk kammare. Kanske har vi bara överdämpat reflektionen av de högre frekvenserna och därigenom totalt dödat de höga tonerna och även känslan av rymd i rummet.

Vilka är symtomen på ett överdämpat rum?

  1. Betydande sämre känsla av rymd.
  2. De höga frekvenserna dör av för snabbt.
  3. Dämpade frekvenser i mellanskiktet.
  4. Känslan av luft i tal försvinner.
  5. De låga frekvenserna puffar och blir livlösa.
  6. Musiken omger dig inte, den låter bara från framsidan i ett plan och inte i 3D.
  7. De höga frekvenserna känns dova men basen pressar på i örat ännu mer för att den inte har dämpats.

Denna typ av överdämpning är lätt att identifiera. Du behöver bara titta på möblerna rummet och kanske kontrollera väggarnas typ och skick. I de flesta fall leder den stora mängden felinformation på internet till att rummet dödas.

Vilka är dessa missuppfattningar eller felaktiga korrigeringsråd på internet?

En typ är de oavsiktligt dåliga råden för korrigering, information skriven av inkompetenta personer på forum. Eftersom människor där upprepar andras dåliga råd har de till slut inbäddats i allmänhetens medvetenhet som falsk sanning.

Tänk på några exempel av missuppfattningar:

“Sätt mattor på väggarna för att dämpa basen”
Detta är en av de värsta metoderna eftersom en matta inte kan “hantera” lågfrekvenserna men desto mer de högre frekvenserna. På det här sättet dämpar vi frekvenserna över 1000Hz ännu mer.
Det andra fruktansvärda rådet är gardiner i hela rummets bredd eller längd. Med denna metod uppnår vi samma resultat som med “mattor på väggen” -metoden.

Vi bör använda gardiner där det finns fönster. Men om det är möjligt bör vi använda dem i fönstret och vi måste bara placera dem framför fönstret för att dämpa reflektionen av glaset något. Men i motsats till den vanliga missuppfattningen på forum – nämligen att du bara behöver en enorm tjock gardin och en enorm matta och akustiken är klar – bör du använda mycket mer och mer komplexa material.

Om du ändå använder en matta, ha den inte på golvet i hela rummet. Placera den bara på ytan mellan högtalarna och där man sitter. På det här sättet lämnar vi lite utrymme för surroundljud i rummet.

Det andra stora problemet är tapeter. Speciellt den tjocka skumtapeten, den av ullspån och den man kan kleta på. Dessa material dämpar signifikant frekvenserna över 2000Hz. När vi använder dem för en enorm yta – i hela rummet – undertrycker vi dessa ljudområden därigenom.

Ibland överdriver man och sätter upp för många ljudabsorbenter i rummet utan att ha en aning om var de ska placeras.

Ett exempel:

Jag blev nyligen uppringd att komma och titta på ett rum på 4x4m utformat för att uteslutande vara ett hifi-rum och som hade behandlats akustiskt men det låter ändå det inte som de ville.
Jag var tvungen att acceptera att jag bara fick arbeta med materialet som han använde, vilket inte var en lätt uppgift.
Efter den första mätningen fick jag följande resultat:
Det visar RT60 efterklangstid. Ett rum av denna storlek bör vara ungefär mellan 0,3 och 0,4.

 

room is over dampened

I detta rum hade 25 akustikpaneler placerats överallt utom där de borde ha placerats. Som vi ser är rummet redan överdämpat över 120Hz. Och det är inte någon balans i de låga frekvenserna. Teoretiskt kan lågfrekvensen inte överstiga de höga frekvenserna med 125% eftersom ljudbalansen bryts.

Låt oss se vad vi kan uppnå med 15 akustiska paneler applicerade på rätt plats. De andra panelerna togs ut ur rummet.

 

Avsiktlig felinformation:

Tyvärr orsakar den här typen av dåliga råd mer skada på klienten än någon av ovanstående faktorer eftersom inte bara akustiken förstörs utan också vår plånbok blir tömd.

Dessa är till exempel:

  • “ljudisolerande” skum
  • “ljudisolerande” frigolit
  • “ljudisolerande “xps”
  • “ljudisolerande” tapeter och liknande material med några millimeters tjocklek
    och listan fortsätter.

Dessa produkter som material är varken lämpliga för att dämpa ljudet över hela frekvensområdet eller för att sprida ljudet och förstör därmed ljudbalansen i rummet. I genomsnitt kan de vara lämpliga för att dämpa ljud över 600Hz-1000Hz.

Men de är dock mycket lämpliga för detta ändamål. Men problemet är att ljud från musik och tal kan gå mycket lägre än det intervallet. Följaktligen försvinner ljudets spridning och det dras mot låga frekvenser. Men eftersom målet oftast är att dämpa huvudsakligen de låga frekvenserna uppnår man exakt det motsatta med dessa produkter.

Naturligtvis är klienten nöjd efter den första lyssningen, för om han/hon klappar händerna kommer inte rummet att eka så mycket. Problemet är att händer som klappas har en ljudfrekvens runt 1000Hz.

För att dämpa låga frekvenser tillsammans med höga frekvenser bör vi använda material med en hög specifik vikt som är av tätt, fibröst material. Vi måste använda minst 90 kg / m3 absorberande material för att absorbera lägre frekvenser än mittenfrekvenser.

Varför ska vi göra då eftersom också de höga frekvenserna behöver dämpas?


Vi behöver egentligen inte bry oss om höga frekvenser för om vi börjar behandla de låga frekvenserna kommer de höga frekvenserna också att vara involverade. Nästan allt dämpar de höga frekvenserna och de är mycket lättare än att dämpa de låga frekvenserna. Det beror på de mycket korta ljudvågorna. Om vi mäter ett genomsnittligt vardagsrum kan vi se hur möblerna och föremålen i rummet själva dämpar dem:

 

Här kan vi se ett genomsnittligt vardagsrum på 40m2.
Om du tittar noggrant är det stor spridning från den genomsnittliga efterklangstiden på 0,4-0,5s. Möblerna och de mjuka föremålen i rummet har emellertid redan dämpat mycket i de högre frekvenserna, vilket skapar obalansen i ljudkurvan.

Återigen ett bra exempel på ett rum med skum:

På nästa diagram visar jag efterklangen i en studio fylld med skumpaneler där ägaren hävdar att studion redan har behandlats men ljud inspelat i hans rum ändå låter annorlunda än i hans väns studio. Jag vill tillägga att vi pratar om en källarlokal omgiven av betongväggar.

Titta på de resultat vi fick efter att vi fick komma och förbättra i rummet. Naturligtvis togs skummet bort från väggen

Rummet är överdämpat. Först av allt, vad är överdämpning !? Efterklangstiden bestäms för varje rum, och det är inte tillrådligt att överskrida det eller till

Vad ska vi göra om vårt rum är överdämpat?

Ta bort mjuka saker från väggarna.
Om det är möjligt att ta ut några av mattorna, gör det! Du ska bara lämna det som är nödvändigt mellan dig och högtalaren.
Kasta ut skumpaneler och frigolit om det används.
Om det finns för mycket ljudabsorbenter är det värt att ta ut några av dem och lämna dem bara på de viktigaste platserna som hörnen och de primära och sekundära reflektionspunkterna.

Om till exempel väggarna är gjorda av gipsskivor eller trä är rummet nästan överdämpat till att börja med, ändå ekar det!?

Använd spridare! Diffusors sprider och absorberar delvis ljud. Det beror också på vilka material som används.

Om det finns många mjuka föremål i rummet bör du använda diffusors tillverkade av lamellträ. Dessa diffusors höjer och sprider de höga frekvenserna avsevärt men suger också åt sig av basen tack vare att de är av trä.

Om du fortfarande behöver väggabsorbenter och inte bara diffusors är det värt att använda sådana med membran i läder eftersom dessa knappast påverkar ljudet över 600 Hz men dämpar ekot. Deras förmåga att absorbera basen är dock betydligt högre än hos de klassiska väggabsorbenterna.

Om du tycker att du bara har problem under 150Hz rekommenderar vi att du endast använder dubbelt trämembran.

Det viktigaste är att skapa en linjär ljudmiljö.

Tack för att du läste.

BG

Similar Posts