Vi testade Focal Trio11 Be Red Burr Ash studiomonitor!

Focal, en tillverkare av ljud- och hi-fi-produkter, har producerat många utmärkta produkter under sin 40-åriga karriär, och vi har testat några Focal-högtalare tidigare.

Trio11 Var röd modell

focale-trio11-be-red-studiomonitor-big-pic.

Trio11 Be Red är den största medlemmen i Focal Trio-serien, med 37,3 kg och dimensionerna 635x 345 x 405 millimeter, en aktiv referensstudiomonitor. Dess utseende är elegant, rent, höljets sidor är röda och MDF-höljet med förstyvad skumdämpning minskar vibrationer. Det är ingen tvekan om att tillverkarna av Focal inte heller tillät råvaror och komponenter av högsta kvalitet vid bildskärmens produktion den här gången.

Det finns två tvåfärgs-lysdioder på frontpanelen, en i grön när monitorn är aktiv, röd i standby-läge och den andra lysdioden i grön när fokusläget är på och rött när termiskt skydd är aktivt.

Trio11 bakpanel

På baksidan av monitorn hittar du en balanserad XLR-ingång med + 4 eller -10 decibel ingångskänslighet att välja mellan. Det finns också en balanserad 1/4 jack-anslutning på bakpanelen, en huvudströmbrytare och en strömbrytare för standby-läge, som sätter högtalaren i viloläge när den är aktiv, om den inte upptäcker en signal och slår på den igen så snart eftersom den upptäcker en signal igen. Det finns också utrymme EQ-kontroll på baksidan och en fotpedal (eller pedal) för den unika fokusfunktionen.

Den 360-graders, roterande baffeln har en inverterad kupolberyllium, inverterad dome-diskant täckt av ett metallskydd. (Ordet ”På” i högtalarens namn hänvisar till den kemiska symbolen för beryllium) Diskanten är klass A / B och har en effekt på 100 watt. Denna roterande baffel gör att monitorn också kan placeras vertikalt eller horisontellt med en subwoofer och basport under.

Högtalaren har också en Class G 300 Watt subwoofer och en 150 W Class G subwoofer.

Focal W-komposit

Subwoofersna har den koniska designen av Focal W komposit sandwichmembranet, som är en dubbel glasfiberkonstruktion där konen består av två tunna lager av vävt glasfiber och ett skumskikt ingår också i denna design. En kompakt, högpresterande neodymmagnet driver W-kompositkonen. Tack vare denna design har en lika stel, homogen men ändå flexibel struktur skapats. Monitorn var också utrustad med en TMD eller Tuned Mass Damper tuned mass demper. Detta upphängningsläge underlättar smidig överföring och jämn fördelning av frekvenser.

2 i 1

Denna studiomonitor är en trevägsreferensmonitor, det maximala ljudtrycket är SPL – 118 decibel, frekvenssvaret är mellan 37 Hz och 40 kHz, men när det används i tvåvägsläge är det maximala ljudtrycket 105 decibel och frekvenssvaret är 90Hz och det är mellan 20 kHz. Monitorn har också fått en ny funktion, detta kallas Focus / Focus-funktionen. För att göra detta monteras också en fotmanövrerad pedal och en ¼-kabel på monitorn, så att den kan styra en separat delning när den är ansluten till högtalarna, vilket ändrar frekvensresponsen. I praktiken förvandlar den en trevägshögtalare till en tvåvägshögtalare, vilket är en extremt användbar funktion för att styra musikblandningar och justera och finjustera basen.

Förbättrad fjädringsteknik

Reflexporten ligger bredvid en 10-tums subwoofer, en rektangulär port som är ganska stor för att bibehålla tonbalansen även vid högt ljudtryck och minska kompressionsförluster som potentiellt kan äventyra dynamiken.

Den centrala drivenheten är separerad från framsidan av den roterbara modulen med en gummihållring, så kallade tysta block har utvecklats mot vibrationer som kan uppstå vid monteringsbultarna, som separerar bultarna från chassit för att minimera resonanser.

Focal-Nic-teknik

Centraldrivarna är gjorda med Neutral Inductance Concept eller NIC-teknik, vilket minskar virvlarna som genereras av den frekvensberoende strömmen som flyter genom röstspolen.

Den inverterade, dome beryllium diskanthögtalaren ger ett perfekt linjärt frekvenssvar och detaljerad diskant, vilket bäst uppnås genom optimal energiingång mellan kupolen och pendelns spole.

TMD-suspensionen och Faraday-ringen är ansvariga för att minska distorsionen under 1 kHz och säkerställa hög linjäritet även i området 1-3 kHz, samt förbättra högfrekvensresponsen och minska resonansen. TMD är en teknik som är inställd på att minska eller stabilisera vibrationsnivån i en struktur. (denna teknik används också i bilar och skyskrapor)

Subwoofern, tillsammans med den koncentriska Faraday-ringen, optimerar magnetfältet. Tillverkaren sa att det minskade subwooferförvrängningen med sjuttio procent. Båda klass G-förstärkarna använder BASH-förstärkarteknik, som inte baseras på flera kraftledningar utan på en ständigt föränderlig matningsspänning som drivs av en höghastighets klass D-strömförsörjning. Istället för att bibehålla en konstant spänning i nätsladden spårar Trio 11: s intelligenta PSU effektförstärkarens behov, reducerar nätsladden till noll volt när det inte finns någon ingångssignal och sänker eller ökar nivån om insignalen också minskar eller ökar. .

Tack vare G- och D-klasskombinationen är det mindre värmeförlust och inget behov av en stor kylfläns, bara högtalarens metallpanel fungerar som en radiator. Efter en lång period var bakpanelen inte varm även vid högre SPL.

Lyssnande testning

Trio11-högtalare i studion

Trio11 Be Red-studiomonitorn testades i en relativt stor studio på cirka 32 kvadratmeter. Akustiken i studion var adekvat, med akustiska paneler placerade på väggarna och taket för att ge tillräcklig ljudabsorption och diffusion. När det gäller ljudinspelning eller ljudblandningsstudior är det ännu viktigare att rummet har perfekt akustik, eftersom ljudinspelningens kvalitet försämras avsevärt om studion resonerar. Efterföljande digitala inställningar är inte lika perfekta som en ljudinspelning inspelad i en felfri ljudstudio.

Tillverkaren rekommenderar att du använder högtalaren i cirka 20 timmar under den första installationen och installationen, testar med medelhög volym och helst så låg frekvens som möjligt.

Vi började först med musikalisk testning med jazzmusik. Vi lyssnade på Nora Jones låt Nearness of You. Focal Trio11 kontrollerade ljudet som den reproducerade med stor koncentration och skönhet. Vi upplevde exakt, dynamiskt, extremt detaljerat ljud. Klarhet, dynamik och fin detalj kvarstod i alla volymer. Detta följdes av hans nuvarande hit, 24k Gold-Mood. Studiomonitorn producerade en utökad ljudbild, sången och instrumentdetaljerna var igenkännliga, tydliga och begripliga. Mellanområdet lät rätt, basen var extremt intensiv och kraftfull.

Slutsats

Enceintes Trio11-Be-Red-Burr-Ash

Med sin extremt imponerande prestanda, estetiska och eleganta utseende är Focal Trio11 helt klart marknadsledande bland studiomonitorer med liknande funktioner och kategorier. Vi rekommenderar det i medelstora eller större studior, eftersom storleken kräver mycket utrymme och på grund av sin höga vikt krävs stabila ställ.

Priset är ganska högt i kategorin studiomonitor, men istället för en bildskärm får vi praktiskt taget två, eftersom den kan användas som en tre- och tvåvägs studiomonitor tack vare den nya Focus-funktionen. Vi kunde inte ansluta till ljudet, vilket också kan bero på att studion där testet ägde rum hade riktigt perfekt akustik, och så denna fantastiska högtalare kunde verkligen leverera maximal prestanda. Om du letar efter en studiomonitor för professionella ändamål rekommenderar vi definitivt Trio11.

Skriven av Róbert Polgár