Justering av utjämningsrummet

Anledning att vara av Equalizer

Ett stort antal debatter och artiklar har behandlat detta ämne under de senaste 100 åren. Men fakta förändras inte. Inget program kan ändra ett rums akustik, de kan bara störa.

Vårt viktigaste krav när det gäller ljudåtergivning är att ändra inspelningen minst möjligt och höra den i en form som skaparna drömde om. Detta är en utbredd åsikt främst i världen av high-end.

Det är därför mycket få Audiophile-fläktar använder programvara eller enheter för rättskorrigering.
Tyvärr är detta ett stort misstag. Även om någon befinner sig i en exceptionell situation med god akustik eller om hans / hennes ljud redan ställs in av akustiska mätningar och akustiska paneler, förblir fortfarande defekta frekvensskillnader som är värda att behandla.

Naturligtvis finns datorprogram som Equalizer APO tillgängliga.

För analoga fans är Dirac live mini dsp som kan hantera upp till 8 kanaler medan lyssnarna inte hör dem alls.
Nuförtiden är nästan varje avr eller dator i grunden utrustad med rumskorrigeringsprogram. Dessa är till exempel: Audyssey MultEQ, Dirac Live, MCACC, ARC och listan fortsätter.

Equalizer room correction-Acoustic Meter Microphone

Equalizer-rumskorrigering – akustisk mätarmikrofon

Akustisk mätning av Audyssey
Akustisk mätning i Audyssey Mycket uprecis mikrofon. Visar olika mätresultat varje gång.

Tyvärr presenteras dessa program som rumskorrigeringsprogram, så att människor luras. Med dessa kan vi bara ställa in ljudtrycksvärdena. I ett bättre fall kan vi ställa in impulsöverföringen, t.ex. Dirac live

Den frågan frågar lekmän: varför är det fel?

Dessa korrigeringsprogram för utjämnaren mäter bara ljudtrycket, så att de inte kan påverka efterklang, reflektioner, stående vågor i rummet och inte ens den stora avvikelsen från ljudnivån som beror på efterklanget. EQ-programmen signalerar dessa avvikelser som fel så att de minskar ljudtrycket för att minska eller öka avvikelserna som kan vara upp till 15-20dB.

Resultatet av dessa minskar och ökar är att de döljer frekvenserna som kanske inte är fel och därmed skapar de fasförskjutning och även distorsion.

Tänk som exempel på denna ljudtryckskurva och felet som orsakar den.

När vi tittar på denna ljudtrycksmätning kan vi se det enorma doppet mellan 40-90Hz som orsakar en brist med ett djup på 10dB.

acoustic measurement sound pressure value

akustisk mätning ljudtryck

före akustisk behandling
På bilden nedan kan vi se ett hi-fi-rack som ligger bredvid en högtalare och ljudet som reflekteras från dess sida möter ljudet som kommer från högtalaren och därmed orsakar en avbrott i ljudtrycksvärdet.

Justering av utjämningsrummet - välsignelse eller ormolja?

 

Placera den akustiska panelen till en reflektionspunkt i närheten

Om vi placerar en ljudabsorberande panel på en närliggande reflektionspunkt, som du kan se i vårt exempel på sidan av hi-fi-racket, kan vi minska reflektionen som anländer därifrån och därmed avsluta doppet.

Att mäta igen efter det kan vi se minskningen av doppet:

acoustic measurement sound pressure value

akustisk mätning ljudtryck

Utjämningsprogrammet signalerar detta dopp som ett fel, därför höjer det det bristande området och ger därmed hög distorsion.

Vad är fasfördröjning eller fasförskjutning i DRC-program?

Vi står inför fasförskjutning när EQ-programmet börjar ändra ljudtrycksvärden. EQ-programmet ändrar inte bara signalnivåerna utan också fasvärdena och distorsion. Ju större nivåförändring och mindre bandbredd, desto större och ”brantare” blir fasskiftet.

I figuren nedan kan du se hur fastråden ändras med förändringen av ljudtrycksvärdet:

Equalizer room correction-Acoustic Measurement Phase Delay Value

Justering av utjämningsrummet

Detta är när behandlingen av rumsakustik involveras.
En stående våg eller ett ljud som reflekteras från ett närliggande objekt kan orsaka en utrotning eller topp på upp till 10-15dB. Eq-programmet försöker korrigera det och höja 10dB vilket orsakar hög distorsion tillsammans med en fasförskjutning men om vi sätter en akustisk panel eller något membran med hög effektivitet till den delen kan vi avsluta eller minska den reflektionen och därmed förhindra den intensiva ljudförvrängningen.

En bas kan studsa runt i rummet till och med 100 gånger på en sekund tills den saknar helt, vilket orsakar en massa utrotningar och doppar ljudtrycksvärdet under den tiden. Det är därför vi ser ett sådant diagram sicksacka.

acoustic measurement settings

akustiska mätinställningar

ljudtryckskurva
Om ett rum är akustiskt behandlat bör vi höra ett balanserat ljud med avvikelse från några decibel som går runt i rummet. Om vi går in i ett rum som är obehandlat eller behandlas med fel ljudabsorbenter kommer vi att döva från den surrande basen på ett ögonblick och de försvinner i nästa. I det senare fallet kan vi bara ställa in det balanserade ljudet i en lyssnarposition (med ett rumskorrigeringsprogram).

För att inte nämna reflektionspunkterna.

I ett rum finns minst åtta primära reflektionspunkter. Vi uppfattar ljudreflektionerna, som vi hör försenade, som virvlade och luddiga ljud. Vi kan inte behandla dessa reflektioner med program.

acoustic measurement - cis-reflection surfaces

    akustisk mätning – cis-reflektionsytor

                   ljudreflektioner

Vad erbjuder utjämnarprogrammen då?

De återspeglar i princip avvikelserna på ljudtryckskurvan till motsatsen. Det betyder att de inte hanterar felet men de hanterar direkt skylten. Det kommer inte att förbättra signalöverföringen av vår högtalare eller akustiken i vårt rum.

Om den akustiska mätningen signalerar en topp i en viss frekvens i lyssnarpositionen kan orsaken ofta hittas i akustiken, eftersom många reflektioner interagerar med den direkta ljudvågen. I sådana fall minskar korrigeringen nivån på skylten i frekvensen som orsakar problem så att referensljudtrycket visas i lyssnarpositionen men detta kommer inte att förändra fel andel direkta och reflekterade ljud.

Därför kan ett rumskorrigeringsprogram bara ställa in ljudtrycksnivån korrekt i lyssnarpositionen. Vi får en helt annan ljudbild till och med 10 cm bort.

 

Varför skapas därför Equalizer-rumskorrigeringsprogram och enheter?

Om vi ​​bortser från de enorma intäkterna från det och vänder oss till den andra riktningen måste vi inse att ett perfekt rum (vare sig studio, hemmabio eller hemmabio-hi-fi-rum) inte finns.

Även om vårt rum får den perfekta akustiska behandlingen kommer vi inte att ha en perfekt rak ljudtryckskurva. Varje rum har sin egen frekvenskurva, topp och dopp som beror på dess längd, bredd och höjd som vi inte kan förbättra med några akustiska paneler eller ljudabsorbenter. Vi kan behandla dessa problem med rumskorrigeringsprogram och det är faktiskt mycket tillrådligt.
Om vi ​​gör mindre ändringar av ljudet kan vi förbättra kvaliteten på ljudet som redan har haft ett bra ljud betydligt.

I vissa fall kan rumets dimensioner inte bära dimensionerna på den högtalare som är placerad däri och de producerar en nästan outhärdlig bas under 100Hz. I sådana fall är ljudabsorberande paneler inte tillräckligt effektiva, därför måste vi dra ner frekvenserna som orsakar problem eftersom vi inte har något annat alternativ.

Låt oss överväga för- och nackdelar.


Vad en elektronisk rumskorrigering inte kan göra?

Minska efterklang och eko i ett rum, täck reflektionerna, avsluta de stående vågorna.
Reparera distorsionerna av elektronisk utrustning som förstärkare, avr, dac och alla reproduktionsapparater.
Påverka eller reparera defekterna och tonerna på högtalare och kablar.


Vad kan en elektronisk rumskorrigering göra?

Grundläggande EQ-program ställer bara in ljudtrycket
Mer allvarliga DRC-program kan också hantera impulsöverföring och fas, vilket också kan förbättra dynamiken och ljudets tydlighet.
Utjämna ungefär de frekvenser som orsakar problem på grund av rumets storlek.

Det verkar som om jag är emot rumskorrigeringsprogrammen.
Inte alls. I själva verket är det oundgängligt både i studioakustik och i audiofilen. Jag ville bara illustrera att det inte är allmänt och vi kan inte ersätta den akustiska behandlingen av ett rum med ett enkelt program. Jag använder också flera typer av korrigering för audiofil och audiofil-hemmabio.

Min egen dedikerade hemmabio har perfekta kurvor i nästan alla delar men det finns ett dopp mellan 45-80Hz. Det kan inte förbättras av akustiska paneler på grund av ett strukturellt problem. Därför använder jag mini DSP Dirac Live med 8 kanaler. https://www.soundimports.eu/en/ddrc-88a.html

Innan mini dsp var Equalizer APO-programmet det mest användbara för mig på ljuddator, som är integrerad i Windows och fungerar utmärkt som en parametrisk EQ. Rummet EQ Wizard REW-programmet som är tillgängligt här gratis är emellertid nödvändigt för denna formation.

Equalizer APO påverkar inte alls ljudkvaliteten efter installationen. Tyvärr har jag en gammal men riktigt bra Linn sizmik subwoofer utan fasjusterare, därför var jag tvungen att byta till en separat mini-dsp, som kan förbättra impulsöverföringen och hantera mitt problem på grund av fasskift.

Jag besöker studior – High End-musikrum varje dag och jag måste säga att de återstående avvikelserna i de rum som vi behandlade perfekt fortfarande kan förbättras med en mini DSP Dirac Live överallt.

Tack för att du läste.

Tveka inte att dela din åsikt i kommentarerna nedan!

Skrivet av Róbert Polgár

Kategorier: Blog