Korrigering med equalizer

Om equalizerns existens

Ett stort antal debatter och artiklar har behandlat detta ämne under de senaste 100 åren. Men faktum är detsamma: inget program kan ändra ett rums akustik, de kan bara påverka.

Det viktigaste kravet när det gäller ljudåtergivning är att ändra så lite som möjligt på inspelningen, att höra den i den form som skaparna hade ämnat åt oss att göra. Denna åsikt är speciellt utbredd high-end världen.

Det är därför väldigt få audionördar som använder equalizer programvara eller utrustning för att korrigera ljudmiljön i ett rum.
Tyvärr är detta ett stort misstag. Även om någon befinner sig i en exceptionell situation där akustiken redan är god, att ljudmiljön redan ställts in genom akustikmätningar och implementeringen av absorbenter, kommer det fortfarande finnas felaktiga frekvensskillnader som är värda att behandla.

Naturligtvis finns det datorprogram som till exempel Equalizer APO tillgängliga.

För analoga fans finns Dirac live mini dsp som kan hantera upp till 8 kanaler utan att lyssnarna märker att den finns i bakgrunden.
Nuförtiden är nästan varje avr eller dator i grunden utrustad med korrigeringsprogram för rumsljud. Dessa är till exempel: Audyssey MultEQ, Dirac Live, MCACC, ARC och listan fortsätter.

Equalizer room correction-Acoustic Meter Microphone
Equalizer-rumskorrigering – akustikmätnings mikrofon

Akustikmätning med Audyssey. Mycket opålitlig mikrofon. Visar olika mätresultat varje gång.

Tyvärr presenteras dessa program som korrigeringsprogram för rummets ljudmiljö, så att människor luras. Dessa kan dock bara ställa in ljudtrycksvärdena. I bästa fall kan vi ställa in impulsöverföringen, t.ex. med Dirac live

Då frågan lekmän: varför är det dåligt?

Dessa equalizer korrigeringsprogram mäter bara ljudtrycket, så de kan inte påverka efterklang, reflektioner, stående vågor i rummet och inte ens stora avvikelser på ljudnivån som beror på efterklang. EQ-programmen signalerar dessa avvikelser som fel, och försöker åtgärda dem genom att minska ljudtrycket för att minska eller öka avvikelserna som kan vara upp till 15-20dB.

Resultatet av det blir att de stryper frekvenser som det kanske inte ens är fel på och därmed skapar de fasförskjutning och även distorsion.

https://www.youtube.com/watch?v=aUGjcVrAfGQ

Tänk som exempel på denna ljudtryckskurva och problemet som är orsaken:

När vi tittar på denna ljudtrycksmätning kan vi se det enorma droppet mellan 40-90Hz som orsakar en brist med ett djup på 10dB.

acoustic measurement sound pressure value
akustik mätning ljudtryck

före akustikbehandling
På bilden nedan kan vi se ett hifi-rack bredvid en högtalare. Ljud som reflekteras från dess sida möter ljudet som kommer från högtalaren och orsakar därmed avbrott i ljudtrycksvärdet.

Justering av utjämningsrummet - välsignelse eller ormolja?

Placera en absorbent vid en reflektionspunkt i närheten

Om vi placerar en ljudabsorbent vid en närliggande reflektionspunkt, som du kan se i vårt exempel på sidan av hifi-racket, kan vi minska reflektionen som härstammar därifrån och vi får slut på droppet.

Vi mätte mäta igen och kan vi se minskningen i droppet:

acoustic measurement sound pressure value
akustikmätning ljudtryck

EQ-programmet signalerar detta dopp som ett fel, och höjer därför i området där brist uppfattas, och ger därmed hög distorsion.

Vad är fasfördröjning eller fasförskjutning i DRC-program?

Vi står inför fasförskjutning när EQ-programmet börjar ändra ljudtrycksvärden. EQ-programmet ändrar inte bara signalnivåerna utan också fasvärdena och distorsion. Ju större nivåförändringen och ju mindre frekvensområdet är, desto större och “brantare” blir fasskiftet.

I figuren nedan kan du se hur faskurvan ändras med förändringen av ljudtrycksvärdet:

Equalizer room correction-Acoustic Measurement Phase Delay Value

Det är då behandling av rummets akustik behövs.

En stående våg eller ett ljud som reflekteras från ett närliggande objekt kan orsaka en sänkning eller höjning på upp till 10-15dB. EQ-programmet försöker korrigera det och höja 10dB vilket orsakar hög distorsion tillsammans med en fasförskjutning men om vi sätter en väggabsorbent eller något annat med hög effektivitet vid reflektionskällan kan vi avsluta eller minska reflektionen och därmed förhindra den betydande ljudförvrängningen.

Ett basljud kan studsa runt i rummet upp till 100 gånger på en sekund tills det helt dör av, vilket orsakar en massa dalar och droppar ljudtrycksvärdet under den tiden. Det är därför vi ser ett sådant diagram sicksacka så mycket.

acoustic measurement settings
akustikmätinställningar

ljudtryckskurva

Om ett rums akustik har behandlats rätt bör man höra ett balanserat ljud med avvikelser på några decibel som går runt i rummet. Om vi tittar på ett rum som är obehandlat eller behandlas med fel ljudabsorbenter kommer vi att bli döva av den exploderande basen i ena ögonblicket och så försvinner den i nästa. I det fallet kan vi bara ställa in balansen i ljudet på en lyssnarposition (med ett korrigeringsprogram).

För att inte nämna reflektionspunkterna.

I ett rum finns minst åtta primära reflektionspunkter. Vi uppfattar ljudreflektionerna, som vi hör som försenade, som virvlade och luddiga ljud. Vi kan inte behandla dessa reflektioner med program.

acoustic measurement - cis-reflection surfaces

 ljudreflektioner

Vad erbjuder Equalizer programmen då?

De återspeglar i princip avvikelserna på ljudtryckskurvan i motsatt riktning. Det betyder att de inte hanterar felet direkt, utan ändrar i det utgående ljudet. Det kommer alltså inte att förbättra kvaliteten av våra högtalare eller akustiken i vårt rum.

Om den akustiska mätningen signalerar en topp i en viss frekvens i lyssningspositionen är orsaken ofta i akustiken, eftersom många ljudreflektioner interagerar med den direkta ljudvågen. I sådana fall korrigerar EQ:n genom att minskar ljudnivån i frekvensen som orsakar problem tills ljudkurvan i avlyssningspositionen motsvarar referensvärdet, men det kommer inte att ha någon påverkan på att relationen mellan utgående ljud och reflekterat ljud är felaktig.

Därför kan ett EQ-program bara ställa in ljudtrycksnivån så att den ser korrekt ut i positionen vi lyssnar ifrån. Vi skulle få en helt annan ljudbild bara 10 cm bort.

Varför finns då equalizerprogram och -enheter?

Om vi ​​bortser från de enorma intäkterna det genererar och vänder oss i den andra riktningen måste vi inse att det finns inga rum med helt perfekt akustik (vare sig studio, hemmabio eller mediarum).

Även om vi utrustar vårt rum akustiskt så bra som det bara är möjligt kommer vi inte att få en perfekt rak ljudtryckskurva. Varje rum har sin egen frekvenskurva, toppar och dalar som beror på rummets längd, bredd och höjd, och dessa mått kan ej förbättras med några ljudpaneler eller ljudabsorbenter. Men dessa problem kan åtgärdas med EQ-program, och det är faktiskt mycket rekommenderat.
Om vi ​​gör små ändringar i ljudet kan vi förbättra kvaliteten på ljudet om vi redan har bra ljud till att börja med.

I vissa fall klarar rummets dimensioner inte av högtalarutrustningen däri och det produceras en nästan outhärdlig bas under 100Hz. I sådana fall är ljudabsorberande paneler inte tillräckligt effektiva, och vi måste dra ner frekvenserna som orsakar problem eftersom vi inte har något annat alternativ.

Låt oss överväga för- och nackdelar.

Vad kan en elektronisk ljudkorrigerare inte göra?

Minska efterklang och eko i ett rum, täcka reflektionspunkter, avsluta stående vågor.
Reparera distorsionerna av elektronisk utrustning som förstärkare, avr, dac och alla uppspelningsapparater.
Påverka eller reparera defekterna och tonerna i högtalare och kablar.

Vad kan en elektronisk ljudkorrigerare göra?

Grundläggande EQ-program ställer bara in ljudtrycket.
Mer allvarliga DRC-program kan också hantera impulsöverföring och fas, vilket också kan förbättra dynamiken och tydligheten i ljudet.
Jämna ut inom frekvenserna som orsakar problem, om problemet är på grund av rummets dimensioner.

Slutord

Nu kanske man tror att jag är emot korrigeringsprogrammen.
Inte alls. I själva verket är det oundgängligt både inom studioakustik och i audiofil-världen. Jag ville bara illustrera att det inte är ett allmänt “fix-all” och vi kan inte ersätta att förbättra akustiken i själva rummet med ett enkelt program. Jag använder själv flera typer av korrigering för audio och hemmabio, eftersom jag är en audiofil.

Min egen dedikerade hemmabiograf har perfekta kurvor i nästan alla områden men det finns ett dropp mellan 45-80Hz. Jag kan inte förbättra det med ljudabsorbenter på grund av ett strukturellt problem. Därför använder jag mini DSP Dirac Live med 8 kanaler.

Innan mini dsp fanns var Equalizer APO-programmet det mest användbara för mig på ljuddator. Programmet installeras i Windows och fungerar utmärkt som en parametrisk EQ. Men för att det ska funka bra är det oumbärligt att också köra Room EQ Wizard REW-programmet som är tillgängligt här gratis.

Equalizer APO påverkar inte alls ljudkvaliteten efter installationen. Tyvärr har jag en gammal men riktigt bra Linn sizmik subwoofer utan fasjusterare, och var därför tvungen att byta till en separat mini-dsp, som kan förbättra impulsöverföringen och hantera mitt problem med fasskiftning.

Jag besöker studios – High End-musikrum varje dag och jag måste säga att de återstående avvikelserna i de rum som vi behandlade perfekt fortfarande kan förbättras med en mini DSP Dirac Live i samtliga fall.

Tack för att du läste min blog.

Tveka inte att dela din åsikt i kommentarerna nedan!

https://www.youtube.com/watch?v=1_wpWe_kI0w

Skrivet av Róbert Polgár

BG

Similar Posts