Audio Technica AT5040 och Slate Digital VMS ML-1 mikrofonrecension

Audio Technica AT5040

Audio_Technica_AT5040_Studio-mikrofon

Audio-Technica är ett japanskt företag som har tillverkat hörlurar och andra ljudenheter sedan 1962. 2005 utvecklade han ”Uniguard” -tekniken, som gör mikrofoner motståndskraftiga mot elektriska störningar.

AT5040 är en stor membrankondensormikrofon. För membrankondensormikrofoner är vanligtvis fokus på det totala frekvenssvaret och ljudkvaliteten. Audio Technicas nya AT5040 är en typisk avancerad kondensatormikrofon med högkvalitativa komponenter, låg ljudnivå och adekvat vibrationsdämpning.
Detta är en studiomikrofon som främst rekommenderas för inspelning av sång och akustiska instrument, med ett frekvensområde 20Hz till 20kHz.

AT5040 tas

Det kännetecknas av kardioida riktningsegenskaper, extra naturligt ljud, 50 Ohm impedans. Ljudnivå: 89dB / 1kHz / 1Pa, extremt lågt ljud (endast 5dB), klassisk XLR-kontakt, tillbehör AT8480 väska, SPL 142dB maximalt ljudtryck, vikt 580g.

Den klarar extremt musikalisk prestanda med fantastisk realism och djup och klarhet i ljudet. Det smidiga och robusta huset i aluminium och koppar är verkligen sofistikerat.

Teknik och design

mikrofonteknik vid 5040

För AT5040 var tanken att dra nytta av ett större membran (högre känslighet och lägre brusnivå), men utan begränsningarna för ett stort membran (såsom ett begränsat högfrekvent svar). Därför valde Audio fyra sammankopplade rektangulära element vid utformningen av mikrofonen. Den C-formade designen liknar visuellt vissa Brauner-produkter, och med magnetklämmor och förreglingar är den snabb och pålitlig. När det gäller isolering har det visat sig vara effektivt vid lyssningstester, men om det på en viss plats av mikrofonen märktes någon subsonisk frekvens (cirka 20Hz).

AT5040 utjämnar ljudet optimalt vid höga frekvenser (5 kHz till 20 kHz). Ändå är det kardioida polära mönstret för snävt för detta frekvensområde, för när vi rörde oss i horisontell riktning märkte vi att det hade tappat sitt högfrekventa innehåll.

Ljud

diagram över mikrofonen at5040

Ljudet från Audio Technica AT5040-mikrofonen är ganska neutralt. Han präglades av underbar öppenhet. Det fungerade bra på sång och även på akustiska gitarrer, slagverk och trummor. Sammantaget är det en välgjord mikrofon av högsta kvalitet, även om den kostar mycket. Dess placering måste vara mycket försiktig för optimalt ljud, och naturligtvis måste också akustiken i studion tas om hand, annars är ljudinspelningen inte tillräcklig.

Klassiska stora kapselkondensormikrofoner är utan tvekan en av de mest eftertraktade och dyra produkterna på någons önskelista.

Skiffer Digital VMS ML-1

skiffer-digital-vms-ml1-studiomikrofon

Slate Digital grundades 2008 av Steven Slate och Fabrice Gabriel med uppdraget att skapa de bästa digitala ljudenheterna för professionella tillverkare, mixers och ingenjörer.

Det virtuella mikrofonsystemet

”VMS” är ett hybridsystem som använder en kondensatormikrofon, en neutral förförstärkare och ett avancerat digitalt behandlingspaket som återställer atmosfären och prestandan hos klassiska mikrofoner och förförstärkare. Det virtuella mikrofonsystemet bryter ner väggen mellan ljudtekniker och dyra ljudenheter i världsklass, vilket ger dig den virtuella mikrofonen i deras drömmar till ett överkomligt pris.

Slate Digital har skapat ett virtuellt system som levereras med en högkvalitativ, stor kapselkondensormikrofon, en dedikerad ”ultralinjär” mikrofonförberedelse och en plug-in som också är utmärkt som modelleringsmikrofon. Det enda problemet är att du måste använda din egen A / D-omvandlare.

sd-vma-ml1-mikrofonpaket

Mikrofonen är svart och ligger någonstans mellan en AKG C12 och en Brauner VM1. Den är utrustad med en mycket välgjord upphängningsfäste, men överföringsljudet är fortfarande högre än vi förväntar oss. Mikrofonen är ansluten till förförstärkaren via en standard 3-stifts XLR-kabel.

Det är av mycket hög standard vad gäller produktionskvalitet, metallarbeten och designen är utmärkta, och – till skillnad från några dyra moderna mikrofoner – är fjädringshållaren smidigt justerbar och hålls fast. Programvaran är en del av Slate Virtual Mix Rack och är mycket lätt att använda. Vårt enda problem var att Slate Digital VMS ML-1-mikrofonen inte var utrustad med ett högpassfilter.

Vi försökte det också på sång, gitarr och slagverk. Mikrofonen är tyst och superren. Det är en högkvalitativ mikrofon, och även om det låter lite för sterilt utan något ingripande, är det inte en nackdel med studiobilder.

Audio Technica At5040 eller Slate Digital VMS ML-1?

Båda studiomikrofonerna gav fantastiskt ljud med mycket låga ljudnivåer av sig själv och superklarhet. Kvalitetsdesignen, manuell produktion och teknik som utvecklats av AT 5040 var övertygande.

Priset är emellertid också mildt sagt högt, så var försiktig så att du inte väljer en av märkets tidigare, även utmärkta men billigare mikrofoner, för vi såg inte så stor skillnad i ljud jämfört med tidigare modeller.
De viktigaste fördelarna med Slate Digital-mikrofonen är dess praktiska design och de justeringsalternativ som erbjuds av VMS digitala system. Dessutom kan vi få den till ett mycket rimligt pris. En modelleringsstudio per mikrofon är ett absolut perfekt val för ljudtekniker.
Kom ihåg att när det gäller studior är rätt akustik viktigt, eftersom ljudet från en ljudinspelning eller en mix inspelad i en bullrig miljö med dålig akustik kommer att falla under förväntningarna. Väggarna och taket behandlas med akustiska väggpaneler och diffusorelement. Om det finns mycket glasutrymme i studion kanske du också vill använda akustiska gardiner.

Skriven av Róbert Polgár