Akustiska termer

Akustik är en vetenskap som handlar om ljudvågor, deras rörelse och hastighet. Under akustisk behandling kan vi stöta på begrepp som inte är helt förstådda av alla. Vi har satt ihop några viktiga akustiska termer för att förklara exakt vad det betyder.

1., Echo

akustiskt eko

Ljud reflekteras tillbaka till ursprungsplatsen och återuppfattas där. Om du ropar högt på ett visst avstånd från en vägg eller punkt, eller efter en annan ljudkälla, kommer ljudet att komma till väggen och reflekteras från den, så att ljudet kan höras igen vid källan.

I stora salar, kyrkor, teatrar uppstår ofta ekon (på grund av dålig akustik). I mindre, slutna utrymmen återgår ljudet som reflekteras från väggarna till ljudkällan så snabbt att det förstärker det ursprungliga ljudet. Om den resulterande resonansen hos väggarna är för stark kan den störa tal eller sång. För att minska resonansen som orsakas av väggarna kan ljuddämpande akustikpaneler, akustikgardiner och mattor användas.

– Skramlande eko

En serie på varandra följande och gradvis blekande ekon som skapar en skramlande ljudeffekt. Det uppstår i ett slutet utrymme när väggarna mot varandra inte är akustiskt dämpade i varierande grad. Det orsakar det största akustiska problemet för mindre, rektangulära rum.

2., Efterklangstid

Efterklangstiden (RT60) är den tid under vilken ljudet tonar ut i rummet – närmare bestämt minskar det med 60 decibel. Eko orsakas av ljudvågor som reflekteras från olika ytor, och ju större ekot desto längre förblir ljudet hörbart. En kortare efterklangstid indikerar att ljudet absorberas av något utan större reflektion.

Tänk på efterklangstiden när du behandlar ett rum akustiskt. För det mest exakta resultatet är det värt att göra mätningar, men du kan också höra med örat om ekot är högt eller lågt, dvs efterklangstiden är längre eller kortare. I rummet med idealisk akustik är efterklangstiden densamma vid alla frekvenser.

Den ideala efterklangstiden beror på rummets storlek och funktion. I större rum (teatrar, auditorier, salar etc.) är en efterklangstid på 1,5 till 2,5 sekunder vanligtvis idealisk, medan i mindre rum, som klassrum, kontor, hemmabio samt sovrum och vardagsrum, 1 efterklangstid av mindre än en sekund är mest optimalt.

Större rum i minimalistisk stil med lite möbler är det största problemet med otillräckliga efterklangstider.

I hemmabio är perfekt ljuddämpning avgörande för det perfekta ljudet.

3., Stående våg

Ett ljudfenomen som härrör från växelverkan mellan två ljudvågor med liknande vibrationstal som rör sig i motsatta riktningar. Det kännetecknas av närvaron av konstanta, fasta låg- och högtryckspunkter i ljudutrymmet. För perfekt reflektion är intensiteten hos det reflekterade ljudet densamma som för det infallande ljudet, och amplituden är noll vid de minsta platserna och fördubblad vid de maximala platserna.

Det bildas i första hand i hörnen och vid väggarna, när ljudet som kommer från ljudkällan och det reflekterade ljudet möts i samma fas, och därmed förstärker varandra, men när de möts i motsatt fas försvagar de varandra. Ljuden studsar tillbaka från väggarna i hörnen samtidigt. Det är därför det rekommenderas att placera basfällor i hörnen.

4., Diffusion

akustisk diffusion

Diffusion i arkitektur betyder jämn fördelning av ljudenergi i en given miljö. Det perfekt spridande ljudfältet är där efterklangstiden är densamma i alla lyssningssituationer. De flesta interiörer är inte diffusa; ekotiden varierar avsevärt runt om i rummet.

Akustiska diffusorer används för att behandla ekon i rum. De är fantastiska tillbehör för akustikpaneler som används för att absorbera ljud, eftersom de inte tar bort ljudenergi, men diffusorerna utstrålar ljudenergi i många riktningar, vilket skapar ett jämnare ljudfält. Diffusorer sprider reflektioner i både tid och rum.

5., Ljudabsorption

Ljudabsorberande material är de material som absorberar ljudenergi i luften och inte låter den passera genom sin struktur, dvs den hålls helt kvar och stöts inte bort. Så de absorberar ljuden.

Det ideala ljudabsorberande materialet reflekterar inte ljudenergi, vilket innebär att ljudenergi lätt kan komma in och passera genom materialet. För detta måste materialet vara poröst, löst och luftigt. Ett lämpligt ljudabsorberande material är vanligtvis fibröst, tätt och har en granulär struktur. Den kännetecknas av att den har många sammankopplade mikrohål. Sålunda, när en ljudvåg når ytan av porösa material, får den luft att vibrera i porerna. På grund av friktionsmotstånd, viskös resistans och värmeledning omvandlas en betydande del av ljudenergin till värmeenergi, vilket spelar en roll för ljudabsorptionen.

6., Ljudisolering

Vid ljudisolering absorberar materialet delvis, delvis reflekterar och överför ljud och behåller sin struktur.

Ljudisolerande material bör inte vara lika porösa, lösa och luftiga som ljudabsorberande material för att minska överföringen av ljudenergi och förhindra ljudöverföring. Tvärtom: materialet måste vara tungt, kompakt, utan porer.

7., Ljudisolering

Ljudisolering innebär att materialet delvis tar över ljudet och överför det genom sin struktur. Ljudisolering krävs vanligtvis mellan två angränsande rum.

8., Frekvens

Tonhöjden bestäms av ljudets frekvens (det vill säga hastigheten på ljudvibrationen): ett högre ljud detekteras vid en högre frekvens. Det numeriska värdet för frekvensen anger antalet vibrationer per sekund. Enheten för frekvens kallas hertz och betecknas med Hz.

9., Decibel

Decibel är en måttenhet som används inom akustik för att mäta ljudnivåer i förhållande till cirka 0 dB.

10., Ljudtyper inomhus

låter inuti

Luftburet ljud är en form av fortplantning där strukturen på grund av ljud och luft vibrerar: mänskligt tal, musik och så vidare. Detta inkluderar överföring till andra rum och efterklang (reflektioner) i samma rum.

Ett knackande ljud genereras när källan är en dynamisk kraft som direkt berör strukturen: ett tappat föremål, en stolknuff, ljudet från steg, en maskin, utrustning, väggmonterade högtalare etc. monterade på väggarna eller golv.

Kategorier: Blog