Akustisk behandling på plats

Hej, jag heter Róbert Polgár, jag är ägare och akustisk expert på Perfect Acoustic.

Du brukar kontakta mig via e-post eller telefon på grund av olika problem för vilka jag försöker hitta en lösning. Jag delar med dig några av de lärorika och intressanta fallen här.

Ibland leder de enklaste lösningarna som klienten inte ens övervägde till långvariga störningar.

Nyligen blev jag inbjuden till en sådan studio där de inte kunde inducera kvalitetsljud även efter flera års lidande med olika elektroniska ersättare (förstärkare, dac, högtalare, kablar etc.) och onödigt placera olika typer av akustiska element på fel platser .

Majoriteten av klagomålen handlade om basljuden som faktiskt saknades men det surrade och knarrade öronaktigt. Så jag kunde inte ge användbara råd även via fjärrhjälp. Därför gjorde vi en tid för mätning.

Början på akustiska mätningar:

Till att börja med krävde jag de vanliga fotona där jag mäter alla sidor i rummet. Då måste jag veta de exakta storleken på rummet, materialen och typerna av väggarna. Jag frågar vanligtvis dessa uppgifter från alla men jag behöver inte exakta siffror, en bred kontur räcker (t.ex. högervägg är gipsskivor med sovande absorberande material under. Taket är tillverkat av betong, balk, styrofoamskydd etc.).

Förhandsplanering av den akustiska mätningen:

Efter att ha tagit emot dessa data börjar jag beräkna de aktuella akustiska defekterna och tillståndet i rummet med hjälp av data. Jag uppskattar typen, storleken och materialet för de akustiska panelerna som jag behöver för mätningarna.

Förpackning:

Dessa parametrar är viktiga för mig att veta eftersom jag måste bestämma i enlighet med vad som passar in i det givna rummet och särskilt i lastbilen.

Det är viktigt att veta om klienten har någon speciell begäran. Till exempel skulle han / hon vilja höra hur en kofferterad diffusor eller en diffusionsplåtpanel låter i sitt hem, etc. Detta är viktig information för att alla akustiska paneler säkert skulle vara tillgängliga i trucken praktiskt förberedd. Det är därför mätdata som ges i förväg är mycket användbara.

Ankomst till platsen

Efter att ha kommit till platsen gör jag mätningen först.
Efter att ha mätt rummet placerar jag utrustningen, nämligen den bärbara datorn, mikrofonen, stativ, kablar och en referensnivå kalibrerad KRK V8-högtalare.
Jag älskar den här högtalaren. Det är mycket detaljerande dynamiskt och skapar ett trevligt utrymme i rummet. Jag använder den om mätkurvorna inte nöjer sig av någon anledning. I sådana fall använder jag det och i de flesta fall kan vi ta reda på vad saken är. Detta kan vara defekten, snedvridningen eller kanske långsamheten hos den angivna utrustningen eller högtalaren. Sådan långsamhet händer ofta. I sådana fall är de låga frekvenserna ständigt på himlen eftersom högtalaren inte kan lugna tillräckligt snart förrän nästa bas därför blir det konstant surr i de låga frekvenserna.

Jag identifierar problemen också i örat med en uppsättning testmusik. Detta är min favoritmusik utvecklad för att testa basen:

Om du hör surrande, knurrande bas när du lyssnar på musik som innebär att efterklanget i rummet inte kan lugna tillräckligt snabbt under 200Hz, kommer du att höra ett kontinuerligt brumlande. Det andra problemet som kan uppmärksammas i dessa fall om det inte finns någon trumma med rätt dynamik. Endast en halvhjärtad chug kan höras. I ett sådant fall kommer det att bli ett stort dopp under 150Hz. Det värsta fallet är när dessa två par.

Akustiska mätningar:

 

Rumets längd är 5m, bredden 2,7m och höjden 2,7m. Jag mötte följande kurvor efter den första mätningen:

acoustic absorber

På piktogrammet ovan kan vi se en efterklangstid på RT60.
Baserat på dess dimensioner bör denna studio ha en genomsnittlig efterklangstid på 0,3s.

Lyckligtvis överraskade det mig inte eftersom jag såg fotografier där det var mycket skum på väggen och därför bad jag dem ta av dem om det är möjligt. Så jag hittade ett nymålat rum med tomma väggar. Snarare betydde ljudtrycksvärdena ett större problem:

measurement sound pressure value

 

Ovan ser du en SPL-ljudtryckskurva. Detta ljud produceras inte bara av rummet utan också av ljudtrycket från högtalaren.

Om du tittar noga försvinner de låga frekvenserna mellan 90Hz-40Hz.

Detta beror på bristen på akustisk behandling, högtalarens och stolens läge, rumets storlek och konstruktion.

Jag börjar vanligtvis med högtalaren och sittpositionen för att jämna ut de fula dopparna och topparna. Men i det här fallet gjorde jag inte det eftersom det skulle ha varit helt onödigt eftersom en så stor efterklang orsakar enorma reflektioner och stående vågor, varför hälften av avvikelserna kan vara resultatet av det.

Nästa steg är packning.

Lyckligtvis parkerade jag nära ingången, därför tog det inte lång tid – bara några minuter – att ta in och placera 10 bredband akustiska paneler, skinnmembran, dubbel lädermembran och akustiska trämembranpaneler med ägarens hjälp för första mätningar.

Du behöver inte oroa dig för utseende eller design. I sådana händelser lägger vi bara eller lutar vi snabbt de akustiska panelerna där vi kan.

Jag tog medvetet inte hörnenheterna i det här rummet eftersom jag inte kunde ha placerat dem ordentligt på grund av rumets design och storlek. Därför använde jag dubbelläder- och trämembranpaneler i hörnet tvärgående, vilket visade sig vara mycket bra som vi kan se vid följande mätning:
Före behandling:

acoustic measurement

Efter 10 paneler:

 

measurement

akustisk efterklangstid

Här modifierade vi lite användningen av material. Inställningen av den mest linjära efterklangstiden är mycket viktig därför jag använde mer imitation av skinnmembran och som akustiska paneler med diffusor.

Jag använde 3 dubbelimitationer av akustikpaneler i lädermembran, 4 normala imiteringar av akustiska paneler av skinnmembran, 4 klassiska akustikpaneler för bredband och 2 absorberande paneler med diffusor.
Resultatet:

 

Acoustics measurement after treatment

Du kan se att här lyckades vi uppnå ett efterklang på 0,3s.

Därefter följde tryckningen och inställningen av högtalaren.

Den gången stod jag inför ett problem som jag trodde att jag inte kunde lösa. Ljudtrycket förbättrades nämligen men inte tillräckligt. Trycket på lyssnarpositionen och högtalarna följde, men det förbannade området mellan 90Hz och 40Hz förändrades inte.

Det var därför jag hade idén att rotera högtalaren och lyssnarpositionen med 10 grader vilket är ett ovanligt sätt.

Det betyder inte att vi vänder hela rummet, bara hela skivspelaren tillsammans med stolarna runt sin egen axel. Således fick vi sittpositionen från dess teoretiskt perfekta position som ligger på 35% av rummet och vi placerade den framför väggen 60 cm från den, och vi flyttade högtalarna mot mitten av rummet och det visade sig vara bäst på 38%.

Jag såg mätresultaten med viss lättnad eftersom vi lyckades bryta den dödläge som jag trodde att jag inte kunde lösa. Naturligtvis var det långt ifrån perfekt.

Efter det tryckte, tog bort panelerna och mätningen följde igen men det förändrade inte riktigt mycket.

Det är sant att när vi sätter en panel i en närhetspunkt, t.ex. mellan högtalaren och väggen orsakar det en ökning av flera decibel av basen. Att höja detta sätt 3-4dB på doppet.

På och jag lyckades ta reda på det största problemet, nämligen höjden på högtalaren. Som ni ser högtalaren satt på bordets höjd. Det producerade fruktansvärda ljud på den punkten. Vi mätte det på bordet med följande resultat:

Före behandling:

acoustics measurement sound pressure value

I mitten av behandlingen, efter att ha roterat bordet:

measurement sound pressure

Efter behandlingen med högtalaren på bordet:

Akustisk behandling på plats

Det var en enorm lättnad att se detta slutresultat.

De slutliga resultaten var mycket bra jämfört med de första stegen.

I det här skedet lyssnar jag i min testmusik igen och det är trevligt att höra trummans dynamik utan att surrande bas skada min trumhinnor eller låten Allan Tylor – Wheel of Fortune som involverar mig genom att fylla utrymmet med sin dynamiska bas och mitt- basorgan medan alla små detaljer i gitarrljudet kan märkas i bakgrunden.

Det sista steget är packning.

Jag var rädd för att jag skulle överskrida bashastigheten på två timmar men lyckligtvis var vi väldigt nära det efter att ha slutfört packningen.
Sammanfattningsvis kan en studio av den storleken hanteras med 19 akustiska paneler totalt för att uppnå fantastiska referensvärden i slutet.
Tack för att du släppte.

 

 

Kategorier: Blog